Inga - Julbak



Jag har ju lyckan och glädjen att ha en vedeldad bakugn i mitt kök. Vad jag kan minnas var den det enda speciella önskemål jag hade när vi skulle bygga huset 1982. Vi hade turen att hitta två erfarna murare som visste hur man murar en bakugn. Till varje jul sedan 1982 har min mor Siv och jag gräddat tunnbröd och segkakor (ungefär samma recept som tunnbröd men mindre, tjockare kakor) i ugnen. Mamma hade ju växt upp med tunnbrödsbakning och var en hejare på att kavla och jag blev så småningom en duktig gräddare.

Då mor Siv numera av ålder och sjukdom inte längre bakar har jag fortsatt traditionen på egen hand. Jag bakar inte tunnbröd längre utan istället mammas segkakor. Min bror Börje bakar segkakor tillsammans med hela sin familj och har gjort det som tradition. Nästa helg blir det bak i Domsjö! Begriper inte varför inte jag också kommit på den idéen!

I dag gick alltså årets segkakebak av stapeln. För första gången på 26 år är jag helt ensam hemma - ja, Nisse är hemma förstås (-19 grader utomhus). Efter tunnbröds-/segkakebaket har vi haft som tradition att avsluta med att baka och grädda pizzor i bakugnen. Ibland har vi varit många hemma och ibland färre. Aldrig har jag förut varit helt ensam.

Nu sitter jag här ensam med en halväten pizza - otroligt god naturligtvis - och tittar in i den falnande glöden. Nisse ligger i fönstret (gillar inte pizza!) och njuter av värmen från glöden, ljusen brinner på bordet. Det känns lite tråkigt att inte fler i familjen får uppleva stämningen. Kommer just ihåg att nästa jul kanske jag inte bor här längre... Då har Lena, Johan och barnen flyttat in ... men då kanske jag kommer  och kavlar tunnbröd och Lena gräddar och sen avslutar vi med en stor pizzafest... precis som det var en gång!  Det ser jag verkligen fram emot!


Mitt på dagen kom jag på att Einar sagt (innan har åkte iväg till Njurunda och granförsäljningen) att det finns en fin julgran ute på tomten. Jag gjorde ett avbrott i baket och gick ut för att se om jag kunde hitta den... Nu är det så mycket snö så jag är inte säker. Eventuellt kan det vara den här... Vad tror du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0