Inga - Årets julklapp från Landstinget

Jag är sedan ca fyra år tillbaka anställd vid JLL - Jämtlands läns landsting, en arbetsplats med ca 4 000 anställda. Varje år spekuleras om vilken julklapp vi ska få, precis som på alla arbetsplatser. I veckan började klapparna delas ut och genast var där en artikel i ÖstersundsPosten med en bild på ett gäng damer med negativ uppsyn, surkärringar
m a o, som klagade över årets julklapp. Alla landstingsanställda har fått boken "En obekväm sanning" av Al Gore och det passade tydligen inte detta gäng. Nu har jag hört att det är fler än dessa kvinns som reagerat negativt och skickat tillbaka böckerna till sina chefer.

Jag tror inte att landstinget i Jämtland har köpt böckerna för att djävlas med sina anställda. De har säkert haft möten och många diskussioner om vad som skulle passa att skänka de anställda i år... och just nu i dessa tider när medeltemperaturen höjs och glaciärer smälter tyckte man att det vore lämpligt med denna bok till de anställda. Tanken var god...

När man tänker efter så har det väl hänt några gånger under ens uppväxt att man fått julklappar som inte var sådär helt ok... men inte gick man och lämnade tillbaka dem till sina syskon eller föräldrar och påpekade att det var en dålig julklapp!

Det är inte lätt att tillfredsställa alla i en så stor organisation. Den bästa julklappen kanske är att närmaste chefen kommer in och klappar en på axeln och säger: "Tack för det här året. Utan dej skulle det inte fungera...." eller nåt i den stilen..

Hur som helst. Eftersom både Einar och jag är landstingsanställda har vi fått var sin bok av "En obekväm sanning". Vi tackar Karin Strandberg-Nöjd och Robert Uitto för julklapparna och ser fram emot mellandagarna när vi ligger i var sin soffa i vardagsrummet läsande var sitt exemplar av "En obekväm sanning" ... Vilken lyx!


Kommentarer
Postat av: Stina

skönt att läsa!! blev så trött när jag läste om det där i tidningen.. vilka j*la sur****... vad hade de förväntat sig..?

men just ja.. julklappen var ju opersonlig.. då undrar jag vad dom fick för klapp förra året som var så mycket mer personlig..

Det kanske mamma och pappa kan svara på?!



för er som bor utanför länets gränser.. håll till godo..



http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=982044

2008-12-20 @ 18:59:08
Postat av: Inga

Förra året fick vi ett personligt presentkort med ett personligt nummer. Man kunde gå in på en hemsida och välja en personlig pryl. Jag valde en personlig ostkniv och Einar valde en personlig badrumsvåg. Mycket tanke var lagd på den julklappen...

2008-12-20 @ 19:54:24
Postat av: Stina

åhhhhh.. härligt personligt!! nu förstår jag varför vissa inte blev nöjd med årets julklapp.. de hade nog hoppats på att få hem den sista delen i servisen de knappat hem de 18 senaste åren..





åhh.. vad trött jag blir..

2008-12-21 @ 02:35:18
Postat av: Daniel

Den där boken/filmen är en politisk inlaga som klassad som olämplig i engelska skolor p.g.a propagandistiska inslag och fler faktafel, överdrifter och falska argument än det som är rätt.



Visst, en bok passar väl sällan alla. Men vad hade ni sagt om boken var skriven av moderaterna, miljöpartiet, Göran Persson, George W Bush, hare krishna, siwert öholm, Bert Karlsson eller Gudryn Schyman?



Såklart är det ingen på öp eller någon av mottagarna som tänker på detta. Man har inte kunna visa något, eller kunnat argumentera på flera år. Men om en mäktig amerikansk man med breda käkar och kostym lägger fram smörja, så köper alla allting och funderar inte en tanke till.



I år är det globalt sett det kallast året på 14 år. FN:s "modeller" har redan slagit tokfel. Jag skriver "modeller", för jag är själv matematiker och det som läggs fram i boken är tendentiöst och rent av löjeväckande.



Skattepengar till propaganda betyder att polisen kommer och hämtar en om man slutar betala till åsikter man inte själv gillar.



Men så djupt tänker inte knattereportrarna på öp eller de ryggradslösa blötdjuren i lydande respektive styrande position på landstinget.

2008-12-23 @ 23:15:17
Postat av: Inga

Hej Daniel och God Jul! Jag måste erkänna att jag är okunnig vad gäller innehållet i boken eftersom jag inte tittat i den än och även om jag läst den skulle jag inte kunna säga vad som är rätt och vad som är fel... Vad jag egentligen ville ha sagt i bloggen var helt enkelt att jag blir så trött på negativismen som råder inom landstinget. Man är negativ till sitt arbete, till sin chef, så negativ till sin julklapp så man går ut t o m med sin bild i pressen... Hur negativ får man vara som landstingsanställd?

2008-12-24 @ 01:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0