Andreas

Andreas kraver ett eget avsnitt i min blogg, dels p g a att vi umgatts dagligen sedan vi kom hit till Puert Escondido och dels p g a att han ar en speciell person. Med vissa manniskor kanner man att det stammer fran forsta stund och sa blev det mellan oss. Jag tyckte mig hora ett "klick" forsta gangen vi sags. Han pliriga ogon och sneda leende fick mig pa fall... Tro nu inte att jag gatt och blivit kar! Nej da, vi har bara en liten semesterflirt! Dessutom ar vi ju bada gifta!

Einar och Andreas fann ocksa varandra snabbt. De har samma fritidsintressen som natur, resor och golf och har samma asikter om det mesta (forutom i amnet damfotboll dar jag haller med Andreas). De ar f o valdigt lika som personer. Kan det vara det som gor att jag fattat tycke for Andreas?!

image45

Andreas och jag


Andreas av 82 ar, ursprungligen fra Norge, "went to a-hell-of-a-lot-of-schools" dar och sedan aven i USA dit han flyttade 1950. Traffade sin hustru Lilian, nu 78 ar, fodd i Tallinn, fick tre barn och blev sedan professor emeritus pa department of Resourse Economics, som det star pa hans visitkort.  Han har sedan dess arbetat over hela varlden at FN, FOA som radgivare i ekonomiska fragor gallande jordbruk. 

Numera ar han pensionerad (sedan 16 ar) och agnar somrarna at sin egen tradgard hemma i Kingston, Rhode Island. Ovrig tid reser han sa mycket han kan. Fru Lilian foljer inte alltid med, hon har sa mycket annat att sta i som t ex nu nar hon ar hemma och vilar upp sig efter en bridgeturnering i Mexico City.

Som Ni forstar har Andreas hur mycket som helst att beratta. Han har inte glomt norskan men talar helst amerikanska med en harligt sjungande norsk brytning.

Trots att han har vissa problem med sina fotter tar han varje dag langa promenader. I tva dagar hade han sina promenadskor hos skomakaren pa lagning men da gick han istallet i sina tofflor! Inget kan stoppa Andreas.

I gar kvall nar vi satt och smapratade med Andreas sa Einar till honom "Jag vet inte vad det ar men du paminner mycket om Thor Heyerdahl.". "Funny you say that, sa Andreas for vi bodde grannar med hans familj och vi har traffats mycket!" Sedan berattade han om ett syskonbarn till Heyerdahl som under en bomraid under kriget satt hos tandlakaren nar en bomb foll. Flickan i 12-arsaldern overlevde men ryggen blev sargad och man fick plocka splitter ur hennes rygg manga ar efter det.

Som sagt, var semestervan Andreas har mycket att beratta, bade smatt och stort men som den enkla man han ar anvander han inga stora ord. Framhaver inte sig sjalv pa nagot satt men garna andra.

Hittade igar ett Nicaraguanskt ordsprak som passar in: "Eyes that see do not grow old".

image46

Andreas pa besok i vart nya boende.

image47

image48

Igar gjorde vi en heldagsutflykt med buss/taxi till Puert Angel m fl orter efter kusten.

Kommentarer
Postat av: Lena

Andreas är lite lik morfar i hattjakt boken. http://bokbilder.boksson.se/image.php?ean=9789172257979&type=stor

2008-03-25 @ 06:11:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0