Einars inhopp del II

Why in the heck... - Spraket

¿Habla Español? - Inte precis men hur i hela friden blev vi itutade att tyska, eller mojligen franska skulle vara vart tredje sprak? Durch, fur, gegen, ohne, um sitter som en smack i ryggmargen men till vilken nytta? Vem bestamde att tyskan var sa viktig for de svenska sma telningarna pa 60-talet samtidigt som man tvangssteriliserade utvecklingsstorda och lobotomerade schizofrena. Inte vet jag min gamla stofil men visst hade det varit battre att kunna skilja pa buenas dias och buenas tardes. Man kan ju inte bestalla cervezas och be om la cuenta HELA tiden.

Engelska spraket ar ju bra om man skall snacka med andra turister, annars galler spanska som ju till skillnad mot tyskan ju ar ett varldssprak. Nar vi for hit i fjol med var aldste son Petter fick han ta itu med sin moders och faders tillkortakommanden trots att vi varit pa semester i spansktalande lander atskilliga ganger tidigare. Vi fick helt klart for oss hur generost man kan bli bemott och vilka aventyr som vantar bakom hornet om man som Petter beharskar spraket och kan ta kontakt med lokalbefolkningen.

Vad jag vill ha sagt med detta ar att om man tanker sig  langre vistelser an ett par veckor i ett spansktalande land, skall man absolut satsa pa att forkovra sig i spraket. Dels ar det manga ganger svart att gora sig forstadd men aven om det lyckas uppskattas det mycket om man gor sig modan... Jag kan bara skylla pa min egen lathet, vara ariska beivrare och mojligen brist pa motivation att jag inte lart mig mer spanska - men sa ar det! Innan jag natt langre med mig sjalv far det bli en poang till sverige.

2-1 till Mexico.

Kommentarer
Postat av: Stina

hahaha.. pappa jag gillar dina gästspel!

2008-03-22 @ 18:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0