Einars inhopp del III

Why in the heck... - Vanor och ovanor

Det ar val bara att erkanna att man kan vara ganska forandringsobenagen. Varst verkar det vara nar man ar ung eller gammal. Nar man blir gammal, det avgor man i manga stycken sjalv, som tur ar. Jobba, klyva ved, elda, skotta, aka till stugan, skota granarna, spela golf, kora bat, fiska, festa till, klia katt, aka utomlands, aka motorcykel, bygga golfbana och inte minst familjeaktiviteter ar ju vanor som kan vara svara att bryta.

Nar blir da en vana en ovana? Det ska man forhoppningsvis inse och avgora sjalv, om inte, far man lita till de narmaste och goda vanner. En ovana som jag latt dra pa mig nar jag reser ar att jag ser mindre och mindre av fotterna nar jag tittar rakt ned! En annan ar att jag ater mat som jag inte annars tal men som jag av nagon anledning inte for besvar av utomlands. Att titta narmare pa paranta damer pa stranderna ar verkligen ingen ovana man riskerar att dra pa sig i Mexico. Om man utlyser en skonhetstavligen har skulle nog ingen vinna!

image49

Manga av de vanor (eller ovanor) jag har ar svara att helt avsta ifran. Helst vill man ju ha de flesta kvar. Flera gar ju att flytta med sig dit man kommer och nagra som t ex snoskottning kan man ju avsta frivilligt ifran.

Jag har lite svart att utse en vinnare har, det far bli oavgjort.

3-2 till Mexico.

Nasta inlagg kommer att handla om Er kara lasare.

Kommentarer
Postat av: Lena

23 grader, vindstilla och strålande sol!
Det var vad som mötte mig på min morgonpromenad 7 i morse. Synd bara att det var minusgrader.

Vi anlände till Norderön i fredags eftermiddag. Tanken var att vi skulle stannat 1 natt, men det har nu blivit 3. Solen stod högt och isvägen var öppen till vår stora lycka!
Vi hade packat med oss div. kläder och mat, vilket skulle visa sig att vi ej hade behövt göra. Inga har tydligen en fobi, som jag inte hade en aning om, att bli strandsatt på ön!! för i frysen finns det mat!! Mycket mat!! hon skulle kunna
mätta många munnar i flera månader i nödfall! Eller så har hon bara inte ställt om, från att handla till 7
till att krympa ner det till 2 personer kanske har varit en för stor omställning? Eller bara shopping mani? några av sakerna som inte behöver pryda din inköpslista de närsta åren är; kyckling, fisk (tex lax), mjölkfri glass, hallon, pommfrittkrydda osv. Om du måste handla så kan du tex shoppa quinoa, vaniljsocker, socker, ost (slängde den som fanns), ´stekpanna, mindra kastrull, osv.

Katten blev överlycklig när bilen rullade in på gården, sedan vi kom har katten varit ute 10 minuter sammanlagt och ätit så mycket att vi tror den har fått någon slags ätstörning! (ett tips är att han kanske avmaskas när ni kommer hem) Vart tvugna att ta en sväng in till stan igår för att köpa den lite mer torrfoder.
Blommorna klagade inte heller över att vi kom, något träd i köket liknar nu mera ett påskris än ett träd i full blom.

Bara så att ni vet har vi nu flyttat in!
Efter att Einar gjort vissa antydningar till tankar att flytta utomlands finns, har jag nu insett att huset, katten och blommorna nu ligger i MITT ansvar. Stina är från och med nu avskriven från ansvaret att husets nya ägare, efter att ha låst in katten i huset, vilket resulterade i en nerkissad/bajsad säng som vart tvungen att kemtvättas, halvdöda blommor och en kyl som fått sig en ny, illaluktande odör. I den kunde vi finna påsar med saker, som vi, efter lång och noga granskning, fortfarande inte har någon aning om vad det ursprungligen var. Ett mysterium.

Vi och barnen trivs bra i vårt nya hem. Prat om huruvida vårt hemmagym kommer att ligga ute i gästrummet eller i ert gamla sovrum har redan varit på tapeten. Ska Liam byta dagis till ett föräldrakoperativ på ön eller blir han kvar i stan? Kommer det att vara nödvändigt med 2 bilar? Hur fungerar det med sophanteringen? Veden? vem kommer med stockarna och vad kostar uppvärmningen per år? Ja, det är många frågor i nuläget som vi hoppas att få svar på. Klart, det finns ju vissa nackdelar med att ni flyr landet, tex barnvakt blir ju ett litet problem, men å andra sidan är det ju en så fin sammanhållning här på ön. Det finns säkert någon 14-åring som gladeligen skulle ställa upp för några burkar folköl!

Vi förstår nu! Att det är får vår skull, att vi ska trivas här så bra som möjligt ni gjort allt det här! Målat skrapat tapetserat om! För att vi ska trivas så bra som möjligt förståss. Men det är lätt att bli hemmablind, så det finns vissa saker vi vill ha gjort innan ni flyttar: Taken i båda badrummen behövs målas om (vitt), nya badrumsluckor uppe, ny duschkabin nere och även en ny vattenskrapa, då den som finns har funnits så länge jag kan minnas och börjar få en väldigt speciell färg, gärna en i plast. En ny äggkokare som tar 13 ägg istället för 3, dubbelt väffeljärn, asfalterad infart, nytt golv i köket, gungställning på gården osv, .. Listan kommer att kompleteras närmare.

Ett annat krav är att Petter en gång för alla flyttar ut ur huset. När jag passerade passagen försökte jag i förbifarten få en garderobsdörr stängd som inte var helt igenstängd, detta var omöjligt, då jag öppnar denna dörr finner jag den värsta av oredor jag någonsin skådat! Vad i allsindar där inne fanns allt mellan himmel och jord!! Jag började tänka tillbaka på en dag i somras då jag med en liten tår i ögat fick ut mina pinaler ur huset och lämnade mitt flickrum till att bli ett gästrum eller vad det nu skulle komma att bli. nu... nu har han lagt beslag på mitt gamla rum också! Och inte bara det... han har vräkt ut sig i Stinas gamla rum också, och om det inte vore stopp där... i bilen fanns resten av hans bohag, tom hans gamla durkslag och en svettig t-shirt! Nu får måttet vara rågat!

I förrgår fick den nyinflyttade familjen för sig att de skulle testa fiskelyckan. Vi hade ett litet problem, maggot, men med vetskapen över att vi befann oss på en ö, där folk med glädje hjälper varandra var maggotten bara ett telefonsamtal bort, en liten biltur till snudden så hade vi våra små maskar. Tyvärr ingen fiskelycka, men vi hade ingen panik då vi hade vetskapen om att hela frysen var fylld. Gabriels farmor och farfar tog skotern från ångsta för att hälsa på och ge barnen en liten påskpresent. vi bjöd på varmkorv och våfflor och en liten husvisning i vårt nya hem.

Igår skulle vi testa lyckan igen, vi packade matsäcken, värmde blåbärssoppan och begav oss iväg. Johan borrade 4 hål medans jag maskade krokarna. När vi väl fått ner dom i hålen blev Liam bajsnödig, det var bara att packa ihop och bege sig hemåt igen.
Vi tog en tur in till stan, köpte kattmat, kaffe, bingolotter.. och där var den dagen slut.

Idag jobbar Johan. Jag och barnen väntar in lite mildare grader innan vi går ut och leker. Kanske kommer Stina ut en sväng och hälsar på oss.

På fredag beger vi oss till varmare breddgrader, närmare bestämt Tallinn.

Idag har jag lärt mig att elda, det gör man inte i en jacka för 5000:-!

Välkomna hem till oss!
pok Lena m familj.

2008-03-24 @ 09:58:50
Postat av: Petter

efter detta befängda påhopp, så hoppas jag att Lena har i åtanke att jag x antal ggr hämtat henne när hon varit och hjälpt henne när hon
och när hon
och framförallt . Anmärk att till skillnad från er kära dotter, så låter jag inte hennes latheter och synder komma till allmän kännedom.

Och bara det att Lena bevisligen inte eldat, burit in ved etc. tidigare gör att hon ej har befogenhet att ta anspråk
på huset och mina ömt bevarade ägodelar.

2008-03-24 @ 16:20:16
Postat av: Hon som lärde Lena att elda..

känns som att jag också måste hänga på de här "upp över öronen överdrivna påhoppen!!!"
jag tänker inte sjunka så lågt att slå tillbaka så här på den öppna webben, men du ska veta.. jag tar inte in så mycket som en promille av dina ömma ord..
Men visst.. jag kan köpa dig en ny blomma, nu när den tyckte det var dags att dö, just den här veckan då jag skulle vattna dem..

2008-03-26 @ 19:18:47
Postat av: L I N H

Nice
ha en 3-vlig kväll

2008-03-27 @ 22:03:54
URL: http://haalau.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0