Nya aventyr

Hembitradet sjuk konstaterade Maru vid frukostbordet... ! Sjuklingen ringde dock efter ett tag och hade ordnat en ersattare. My God! Vilken tur! Det kandes ett tag som om hela varlden holl pa att rasa samman!

Gallo kom och hamtade Einar, mig och Cirilo pa formiddagen for en resa upp i bergen till ett munkkloster fran 1500-talet. Resan gick pa kringelikrokvagar upp i bergen ovanfor stan. Vi tog promenader runt klostret och rastade Cirilo som var lycklig over friheten. Einar och jag kande av hojden som var runt 2.500 moh och tappade flaset i uppforsbackarna. Cirilo var tydligen van... Klostret lag mitt i skogen och hade valskotta tradgardar. Spannande att se hur spartanskt munkarna hade levt. Gallo tog med oss ner i underjordiska gangar som var smala, langa och kolsvarta. Tydligen blev Einar morkradd och krop ihop bakom mig och holl i  mig for att inte tappa bort sig sa jag fick skota lotsningen runt labyrintgangarna. Nar jag tanke pa hur det skulle se ut i dagsljus fick jag en skrattattack sa det sakert ekade upp i klostret.

Pa hemvag ville Gallo bjuda oss pa en Mex specialitet (i vissa grupper), pulque. Pulque ar en alkoholhaltig dryck  (ungefar som ol) som gors av saften fran en speciell kaktus med en kort tids jasning. Pulque gors privat och saljs inte i barer eller affarer och darfor kan det vara lite svart att hitta ett forsaljningsstalle, speciellt nar det ar oskyltat. Nu visste Gallo genom en van att det fanns ett stalle som salde pulque efter vagen ner till stan. Vi stannade i en liten by och gick sedan en stig upp mot skogen dar det lag ett ruffigt hus. Vi kom in pa en liten gard dar det satt ett gang gubbar pa timmerstockar och drack sin pulque med valbehag. De sag ut att ha suttit dar ett tag... Vi blev ordentligt utstirrade nar vi kom. Tre vita manniskor och en av dem dessutom kvinna. Vi gick in i "affaren" dar pulquen forvarades i en stor tunna och fick drycken serverad i lerkrus. Gallo forklarade for oss att om pulquen var ratt gjord serverades den naturell men skulle de misslyckas med jasningen brukade man blanda i vanilj- eller jordgubbssmak.  Denna var naturell. Fargen pa pulquen ar vit och smaken var det inget fel pa men konsistensen var lite slemmig! Vi kopte med en flaska pa 1,5 l for att bjuda pa hemma. Den kostade bara nagra pesos och det ar darfor den ar sa popular bland de Mex A-lagarna. Val hemma igen hade Maru kommit hem och lagat mat till oss. Hon var inte direkt road av vart "tilltag" att besoka en Pulqueria!

I morgon blir det tidig uppstigning for da bar det ivag till ACAPULCO!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0