Inga - Vårstädning III

Vad är det med det där människan egentligen? Har hon inget LIV? Städar hon hela tiden??? Jaa, för tillfället är det kanske så. Jobbar jag inte så städar jag. Det är ju VÅR och man vill ju ha det snyggt och rent omkring sig! Min bror Börje föreslog att jag skulle inta de norra förorterna och sedan skriva en Vårstädning III och här kommer den. Det blev nu inte de norra förorterna som drabbades just idag utan istället tog vi färjan österut för att hyffsa till lite på vår son Eriks tomt.

Döm om vår förvåning när Erik inte öppnade dörren när vi kom! Han låg och SOV. Hur kan man sova när det finns så mycket att städa här i världen, och kanske framförallt  i Fannbyn där han bor! Han var i alla fall snabbt uppe på benen och var nog tacksam att vi kom... innerst inne. Erik har, milt uttryckt, en lite vildvuxen tomt med pikanta inslag av t ex ett badkar, en kärra full med gamla fönster (som en händig person lätt skulle kunna bygga ett, par, tre växthus av), en gammal spis från 40-talet (som ingen händig person i världen skulle kunna göra brukbar igen!), högvis med virke under presenningar o dyl. Vårt jobb var att minska dessa högar till ett färre antal samt att göra en hög på baksidan av huset med allsköns brännbar materia. Byborna i Fannbyn kan idag glädjas åt att nästa års majbrasa är redan färdig! Att ha 2009 års majbrasa klar den 10 maj 2008 är inte dåligt.

Eriks kompis John kom förbi med bil och släp för att skjutsa ej brännbart material till sopstationen. Det blev också en hel del. Spisen står dock fortfarande kvar eftersom man tydligen måste använda sig av en lyftkran för att få bort den. Erik har en spekulant på fönstren så de får stå ett tag till + virket förstås. Eftersom Erik har en vedspis i köket har han en massa ved liggande bakom huset som skall flyttas till en vedbod men det får vi hjälpas åt med framöver. Passupp Erik! När du minst anar det  en tidig lördagmorgon knackar vi på Din dörr. Troligtvis blir det snart eftersom jag aldrig vet när min städnoja lägger sig. Då kan det dröja länge till nästa skov!!!

Eran förmodade undran om jag inte har några andra intressen  än städning här i livet kan jag säga: Jodå! Jag intresserar mig mycket för mina barn och barnbarn. Faktiskt så är de mer intressanta än städningen. Tråkigt är att jag under många år brottats med ständig oro över barnen. Detta började när de flyttade hemifrån och jag inte längre hade stenkoll (vilket jag uppenbarligen inte heller hade när de bodde hemma. Se Lisas blogg). Jag var ständigt orolig över att något hemskt skulle hända dem och har många gånger varit en pina då jag kunnat ringa 5 ggr varje kväll för att förhöra mig om att allt är ok! Eller skickat mail eller SMS. Kanske borde jag ha sökt hjälp av någon terapeut för detta men faktiskt känner jag nu att jag på egen hand lärt mig att slappna av mer och behöver inte kolla "barnen" varje dag. De klarar sig! 

Ett annat intresse som Einar och jag delar är att åka motorcykel. Köpet av vår Triumph Trophy för 3-4 år sedan blev en höjdare! Jag kör inte själv utan sitter på bönpallen och bara njuter. Einar är en duktig MC-driver och jag känner mig verkligen trygg! Vi brukar ta en sväng till Norge varje år där det är underbart att åka. Förra sommaren var vi också till Estland, Lettland och Lithauen. En upplevelse!

Sedan gillar jag mitt jobb som läkarsekreterare. Apropå jobb och städning så skulle jag ju kunna avsluta med att berätta en histora från mitt jobb som hände för ett par dagar sedan då den kvinnliga läkaren NN1  kom till jobbet på morgonen och upptäckte att hennes pappershögar hade blivit flyttade av manlige läkaren NN2 och stor oordning rådde bland papperen. NN1 blev fruktansvärt upprörd och förklarade för alla att hennes dag var förstörd och hotade med att lämna arbetsplatsen och gå hem! men skulle jag berätta den pinsamma historien skulle jag troligen bli avskedad och det vill jag ju naturligtvis inte utsätta mig för!

Kommentarer
Postat av: Petter

YO! Our Big mama rules!

2008-05-12 @ 17:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0