Inga - Pelargoner!

Jag säger bara - Pelargoner! I hela mitt vuxna liv har jag varit förtjust i pelargoner. Så fort jag sett en speciell sort eller färg i någon blomsteraffär har jag köpt den och hoppas att den skulle trivas hemma hos oss. Oftast har pelargonen stått i samma prakt i ett par veckor och sedan tyvärr skrumpnat ihop och dött. Efter att år efter år ha gått på denna nit gav jag till slut upp och slog mig in på en annan bana, typ kaktusar, ungkarlsblomma och fikusar i olika varianter.

Förra året byggde vi om vårt uterum och jag tänkte att jag skulle ge mina kära pelargoner en sista chans. Jag plockade fram några övervintrade och kompletterade med nya pelargoner och satte ut i fönstren runt om i uterummet. Ju längre sommaren framskred ju större, kraftigare och blommigare blev de. Allt som behövdes var alltså mer ljus och kyliga nätter. Det var fantastiskt att se att pelargonerna trivdes hos oss. Ja, faktiskt har jag sällan skådat så vackra pelargoner någon annanstans!

I vinter har 9 av 10 pelargoner övervintrat. Efter att ha klippt ner dem står de nu i Stina och Lenas gamla rum och växer på sig.

Av en händelse fick jag förra veckan se skott av gamla sorters pelargoner till salu på tradera. Jag bjöd på några sorter och vann. Idag fick jag hem mitt första skott med posten, en Red Rosebud. Detta är bara början...
(Einar. Om du läser detta. Skynda dig och kom hem innan jag får nästa leverans av skott och nästa och nästa.... Än så länge kommer du att känna igen dig när du kommer hem!!!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0