Besök av en (is?)prinsessa!

Vad gör man en dag som denna? Hur kallt som helst. Ingen tanke på att gå utanför dörren. Liam är här hos oss idag då Lena och Johan jobbar och han Petter och Einar har i alla fall varit ute idag och jobbat lite. D v s flyttat lite saker från ett hus till ett annat... Undrar om det blir ett evighetsprojekt?

På eftermiddagen hade vi turen att få besök av prinsessan Elsa. Det var ju lämpligt då prins Liam var här. Nu är åldersskillnaden ganska stor men den kommer att minska.... Pappa Erik och mamma Sara var också med. Jätteroligt att de tittade in på väg till gammelmoster Eva!






"En liten och lagom dator för mig"  tyckte Elsa som sitter i Petters knä.



Jul, jul strålande, härliga jul

Så kom då julafton till oss och vårt nya hem med allt vad det innebär. Vissa av ungdomarna hade redan kommit dagen innan. Vi startade dan före dan med tacobuffé och avslutade kvällen med Rappakalja. Tydligen är det viktigt att tala om att det var Stinas David som vann... Hur viktigt kan det VA´?

I år hade jag bestämt att vi endast skulle köpa en enda julklapp var till en person som vi lottade.. Istället för att lägga energin på klapparna skulle vi istället ordna en happening var. Det visade sig vara ett lyckokast för jag minns inte att jag haft så roligt en julafton. Det handlade om allt från trisslotter till dataspelstävling, musikquiss och charader (som Lisa stod för fast hon inte var med - firade med vänner i Stockholm). Jag håller med Lena: "Hade bara barnen varit med hade det varit den roligaste julen jag varit med om!" För visst saknade vi Liam och Gabriel som var hos sin far resp mor i år. Hur kul hade de inte tyckt att det var att dansa långdans med oss vuxna i strumplästen i snön runt huset! Nu har vi ju bestämt att det blir tradition så de får vara med nästa år. Nu ser vi fram emot att de kommer hem till ön i morgon då det blir julklappsutdelning igen...

God Jul från Norderön och fam Alke



Stina klär första granen i nya huset

GOD JUL från oss alla till ER alla!

Det är klart jag är lycklig, tacksam och glad ... ändå!

Alla jag möter frågar (förstås): "Hur känns det?" och "Tänk att få flytta in i ett alldeles nytt hus!" Jag finner mig själv ofta stående som ett fån och krystat säga att "visst är det fantastiskt" och "joo, det är roligt"... men har inte känt någon riktig glädje som jag automatiskt trodde skulle komma. Skulle en vän till mig flytta in i ett nybyggt hus skulle jag nog bli förbannad om hon inte hoppade runt i glädjerus och sken som en sol av glädje om hon hade lyckan att få ett h-e-l-t  n-y-t-t  h-u-s!!!  Dessutom skulle jag tycka att människan var otacksam och bortskämd!!! FY!!!

Jag har försökt analysera situationen men inte kommit så långt. Kanske är jag decembertrött? Kanske är jag en person som inte orkar med stora förändringar egentligen? Kanske inte flera i alla fall? Att pappas  död har tagit enormt på mig är helt klart. Det märker jag alldeles själv. Han hade ju varit så frisk och vi fick ingen föraning om att något var på gång. Det mesta blir ju totalt meningslöst när något som detta händer. Jag hade ju helst velat skippa byggprojektet som var inne i slutskedet men det gick ju inte och dessutom är det ju bra att vara sysselsatt en sån här gång. Igår hade vi begravningsgudstjänsten och idag känns det på ett sätt lättare...

Nu ska jag njuta av mitt fantastiska hus och härliga familj hela julen. Jag bara önskar att pappa hade fått se huset som det blev men.... Kanske ser han det ändå?

Jag ÄR glad men det tar nog ett tag innan jag hoppar och tjoar i rus!
Ove! Så här bra passade bokhyllan som Lennart snickrade... och jag sedan målade!









Några bilder på hur det ser ut idag. Lite tavlor på väggarna så...


En svår dag

Jag har precis kommit hem till Norderön från att ha tagit farväl av min älskade pappa i Torps kyrka. Det har varit en svår dag för oss alla...
Begravningsgudtjänsten var fantastiskt fin och mycket personlig tack varit en ny duktig präst som gör sitt första år i Fränsta. Dessutom hade kantorn övat in tre av pappas låtar som hon inledde och avslutade gudstjänsten med -Tolkningar som pappa skulle ha varit mycket nöjd med. Efter gudstjänsten hade vi en minnesstund med middag i Församlingsgården. Tack till alla som kom och mindes pappa och tack till alla som skänkte till alla minnesfonder.

Pappa Sven


Vi har flyttat!

För precis en vecka sedan flyttade vi in i vårt nya hus. Därmed inte sagt att det var helt klart men det mesta fungerade. Dock felade internet, en del belysning, högtalare i taken och en del småtjafs som kan vänta. Erik jobbar på med det elektriska så gott det går. Vi har ju även som bekant julgransförsäljning runt om i mellersta norrland just vid denna tidpunkt varje år. Hade velat flytta julgransförsäljningen till efter jul men det gillades inte i familjen... Som tur är har Lisa varit hemma och hjälpt till med själva flytten då jag har varit tvungen att arbeta. Det var ett fasligt bestyr förra veckan. Vi flyttade ut på lördagen och Lena, Johan och pojkarna flyttade samtidigt in. Det blev lite si och så med utstädningen men vi har fått bra hyresgäster som inte klagar i första taget...

Jag hade velat ta ett foto på vårt stora allrum ikväll  när jag tänt en massa ljus... Det är alldeles u n d e r b a r t men batteriet är dött och jag hittar inte laddaren bland alla 30 flyttkartongerna... det får komma senare.

F ö flyter livet på hos fam Alke. Som sagt: Julgranssäsong och därmed är Einar i Njurunda och säljer granar från odlingen fram till julafton. Petter och Erik tar hand om Östersund.
 
Petter och Lisa har fyllt 30 år i veckan! Det känns lite konstigt att ha barn som är jämngammal med sina föräldrar....

Minnesord över pappa Sven

Nu är det en vecka sedan pappa somnade in. Om du inte har tillgång till Sundsvalls Tidning eller Dagbladet kan du läsa minnesorden här:

http://st.nu/familj/dodsfall/1.1583357


Bodyfitness-festivalen!

Lena gjorde sitt bästa. Hon var snyggast och outstanding på alla sätt. Gick inte till final men vi är så stolta över henne! En upplevelse att vara här.





Lena näst längs till höger











Efter tävlingen - Äntligen choklad!


Medans Lena äter ska vi nu ut och roa oss på julmarknaden på Liseberg! Lena ska dessutom göra någon form av arbetsinsats under Strongest man-tävlingen i kväll så hon är upptagen ett tag till. Vi har i alla fall bestämt tid för champagne sent i kväll!

Nu är vi i Göteborg och Fitnessfestivalen!

Einar, Stina, Liam och jag har nu checkat in på Gothia Towers, ätit en ordentligt frukost och ligger nu och vilar efter nattens tågresa. Einar och Liam snusade gott hela vägen medan Stina och jag snurrade runt i sängarna. Jag snorade mest hela natten... I går vid denna tid trodde jag faktiskt inte att jag skulle komma iväg då jag legat sjuk i hög feber. Som tur är vände det efter en Alvedon och en Treo och idag känns det riktigt ok.
Stina sitter just nu och pillar och klistrar fast "diamanter" på Lenas tävlingsdräkter för morgondagen - totalt 1500 ska det bli!

Lena bor på ett annat hotell med sina tävlingskamrater och Johan som coachar Robin bor på ytterligare ett annat hotell så vi täcker upp stan... Bästa utsikten har nog vi som kan blicka ut över Liseberg. Vi ser fram emot kvällen då alla ljusen på julmarknaden skall tändas. Nu är det dags för shopping!


Petter - Morfar

Hade en otroligt vacker dröm i natt, jag satt på min praktik på götgatan och plötsligt hör jag toner av musik,
musiken för mig mot trappen, jag öppnar dörren ut.... Hela trappuppgången är fylld av levande musik, som att det vore en stor orkester som bestämt sig för att ställa sig i vår trappuppgång. Jag tittar ned men ser inget bara musik som strömmar ändlöst. Sedan står han där Sven bror, far, morfar, farfar i ensamt majestät gåendes med sitt dragsspel upp för trappen. han är koncentrerad men går ändå med bestämda steg, ett trappsteg i taget , han slutar aldrig att spela. Han lämnar en känsla av att nu ger jag musiken vidare. musik som på något sätt är omänskligt eftersom den är odödlig.

Tack för musiken morfar!

RSS 2.0