Petter - från Chicken dance till sengalesiska piroger

En större hamn skiljer sig mycket från den relativt homogena världen som man ser utanför. på en och
samma kajplats kan man se Kineser som sitter på backen och syr ihop ett helt fiskenät förhand samtidigt som
gigantiska HI-tech transformer kranar lastar av holländska "flytande fabriker" som trålar, fryser
och tom konserverar fisken på ett och samma skepp. Las Palmas som vi förknippar med svenne-charters
och Cola fanta sprite på Las Canteras är också en plats med en gigantisk hamn som i dag sakta är utdöende.

Fisket har drastiskt minskat och de båtar som fiskar ´ser ingen anledning längre att lasta av den här när det är mycket billigare i Afrika. afrikanerana ser självklart detta som positivt eftersom handelsvägarna äntligen är på väg att öppnas till Europa. Att exportera en vara till Europa har tidigare nästintill varit omöjligt pga handelsembargon och andra handelshinder.

När jag tar flyget över 1h till Mauritaninen från Las palmas blir det påtagligt hur nära Afrika är. jag har hamnat av en tillfälllighet på detta plan för att dokumentera ett fiske i förändring och motsättningarna mellan det småskaliga och det industriella fisket. Meningen var att jag skulle åka över med en dansk trålare till marocko men efter ett långvarigt motorstopp blev det flyget över till Afrika istället. Jag skriver mer när filmen är klar, ni får hålla tillgodo med lite bilder än så länge!






En KInesisk trålare t.v och en Dansk t.h. under reparation



Kineser på trålaren som lagar till Dumplings


En kinesisk riskokare


Jag blev varnad av de spanska reperationsarbetarna att äta deras mat med tanke på hygienen ombord.
Men jag kunde inte låta bli....


ute på fisketur
En Senegalesisk Pirog ute på havet i Mauritanien nära staden Nouadhibou på jakt efter sardiner.




Piroger i hamnen i Nouakchott



Stranden Nouakchott



En typsik avlatsning i Nouakchott


En ful-lastad bil.

Kommentarer
Postat av: Inga

Roligt att se lite från din resa. Ser fram emot spännande berättelser i helgen i Ragvaldsnäs! Puss och kram

2009-07-08 @ 19:03:49
Postat av: Stina

åhh.. jag följer med dig på din nästa resa :)

2009-07-08 @ 21:29:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0