Petter - Ett förvirrat IT-barn av vår tid



Jag skulle införskaffa en ny mobil och en ny digitalkamera efter att blött ned den gamla i Atlanten. I dag är det så enkelt att med några knapptryck både beställa varan, betala den med ditt Visakort och vips få den ned-dunsandes på din dörrmatta efter ett par dagar. Men är det så enkelt? Jag vet att det är en härlig klyscha att dra till med, men var det inte enklare förr?(Eftersom jag snart fyller trettio finner jag det legitimt att göra anspråk på den frasen).

Jag surfar in på Pricerunner(finns även kelkoo, prisjakt osv.) som har en förbannat bra funktion, den jämför priser utan att jag själv slipper surfa(eller springa) mellan olika butiker. Tänk jag slipper ta bilen upp till Lillänge och gå på Elgigantet, On off och Expert och jämföra  Kameror, allt finns där på en och samma sida. Med vart uppstår då problemet?

När du surfar runt på nätet, inser du att det inte bara finns ett hundratal olika digitalkameror, utan tusentals kameror, som har olika funktioner och kvalitéer. Vill jag ha en liten kamera som inte ger så bra bildkvalité, men som jag kan ta med mig överallt eller en lite större, som ger bra jättebra bildkvalité men kommer jag verkligen orka ha med den i fickan?

Plötsligt hittar jag kameran jag vill ha en Fuji finepix men när jag surfar in på olika recensionsidor inser jag att release-datumet var för mer än 6 månader sedan och det borde därför komma in en uppdatering av kameran när som helst, SKA JAG VÄNTA ELLER SLÅ TILL? Jag fortsätter mitt surfande och hittar flera auktions-siter. Bl.a. Tradera och Ebay, Ebay har betydligt billigare priser så jag fastnar på den hemsidan. Det Finns Direkt-köp på Fuji Finepix ligger på ca 1000 lappen billigare än i Sverige. Men tittar jag på auktionerna kan jag spara in ytterligare några hundralappar, men då måste jag vänta. Om tre dagar går auktionen ut. Ok det är värt att vänta, jag väntar.  Tre dagar senare…Satan jag förlorade auktionen, någon satt budet en dollar högre än mitt bud. Jag hade sparat in nästan 1500:- om jag vunnit auktionen. Och nu kan jag inte längre köpa kameran för nästan 500:- mer. Jag har gjort det till en principsak…hmmm .. nu måste jag vänta ytterligare fyra dagar innan budtiden för nästa auktion går ut….

Nu har det gått 10 dagar och jag har fortfarande inte köpt någon kamera, jag har spenderat säkerligen minst 12 timmar på att leta efter en kamera…om tid hade varit pengar blir detCa 1400:- (runt 120:-/h).  Jag har alltså inte sparat in ett skit på att sitta och buda på Ebay.Och nu efter 10 dagar, känns den där satans Fuji kameran  skitgammal det måste finnas
Något nyare mer spännande på marknaden som kommer vilken dag som helst? Något som blänker mer än andra kameror, som har en lyster och rentav en personlighet som stämmer in på hur jag är som person. Så känner någon till en kamera som ständigt  gillar att försätta sig i nya situationer, zoomar lika snabbt som jag springer och älskar att göra yoga tidiga mornar till ett jävligt billigt pris, Please lämna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Eva o jag håller på att städa ur svärmor/mors lägenhet. Apropå fotografering så kan man konstatera att hennes kubikmeter med foton för din del kommer att vara någon centimeter på en hård-disk så utvecklingen går framåt. Dina intentioner känns rätt när det gäller inköp. Good luck next time !

Börje

2009-07-31 @ 20:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0