Pedagogen har talat: Diesel brinner, bensin exploderar!

Min bil har stått oanvänd i över en vecka. Sista gången jag åkte från stan upptäckte jag att det var närapå tomt på bensin så nästa gång jag åkte in tankade jag en 20 l-dunk med bensin men glömde att fylla på när jag kom hem. Under helgen användes därför bensinen till en båtutflykt... Nu har Petter kommit hem och skulle iväg och arbeta på förmiddagen och vi gjorde då upptäckten att ingen bensin fanns tillgänglig.

I en paus från bygget hittade Einar en dunk med några liter bränsle som han hällde i tanken. Under tiden han hällde blev han misstänksam eftersom det såg ut som det skulle kunna vara diesel... Vid närmare efterforskning (doppade en papperstuss med vätskan och tände på)  kunde han konstatera att det VAR diesel! (Diesel brinner, bensin exploderar fick jag lära mig. Tack.) Einar, som inte var på sitt bästa morronhumör eftersom regnet som vräkt ner under två dagar, har börjat krypa eller närmare bestämt forsa in i huset, in genom alla små hål som finns i plasten som täcker taket, blev inte mer munter av denna "incident". Einar stressade tillbaka mot bygget och sina försök att täppa till alla hål och Petter och jag förstod, utan ord, att detta med dieseln i min bil, ja, det fick vi ordna själva.

Petter ringde Bil-City som vi brukar anlita. De rekommenderade att vi kom in med bilen för att tömma den på diesel. Jobbigt, jobbigt att bogsera tyckte jag. -Nej, ring Gunnar istället, han kan sånt här! (Han har hjälpt Petter och mig i bilknipor förut). Petter ringde och fick det svar jag ville ha: "Inga problem, fyll på tanken med bensin så är det lugnt. Det kan t o m vara bra att blanda lite diesel i bensin. TACK Gunnar!

Till Stina: Nu är du inte ensam. Nu kan du bilda en klubb med din far. Men ta inte upp detta med honom förrän regnet avtagit och huset är tätt!


I morgon ska jag fylla på BENSIN på dieseln!

Kommentarer
Postat av: Stina

men som sagt..jag blir ordförande i klubben jag tankade faktiskt 60 l, inte en sketen dunk :)

2009-07-22 @ 18:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0