Är jag dubbel världsmästare? (Einar)

1 Lennart  Lind,  4 JanErik "biffen" Nilsson,  5 Lennart "lill-strimma" Svedberg,  7 Åke Lundström,  8 Bo "bulla" Berggren,
10 Olle Åhman,  18 Åke "tåget" Söderberg,  21 Håkan Pettersson för att nämna några namn ur denna klassiska laguppställning.
 
Är hemma i dag och passar på att städa pluskan och upptäcker laguppställningen riven ur ett spelprogram, med en med tiden ganska häftig patina. Tänk att den har legat där och hängt med mig sedan 1969!  Visserligen har den flyttats över till en ny plånbok några gånger...men ändå.

Finns det någon där ute som haft en laguppställning i plånboken längre tid...?  Eller är det världsrekord? 

Min kära mor frågade mig en gång vad jag skulle bli när jag blir stor...världsmästare svarade jag...äntligen kanske jag är det.

Att laguppställningen är hämtad från Timrå IK:s lag som hösten 1969 spelade ishockey i div 1 norra är det väl ingen som tvivlar på.

Jag hade nyligen gått ut från grundskolan på Kyrkmon och påbörjat min utbildning till ingenjör på Västermalm i Sundsvall. Blev ju bara kattskit av det...men det är ju en annan historia.

Kommer ni förresten ihåg "Röda Fjädern", en av Sveriges Radios första "galor" vårvintern -69. Det var en insamlig till riksföreningen mot cancer.

Den har också legat i plånboken i över 40 år, med fjäder och allt...kanske jag är dubbel världsmästare!

Nu har dessa klassiska tingestar emelletid gjort sitt i pluskan och ska hamna bakom glas och ram.

Är det någon som vill ha en kopia innan så är det bara att skriva ett inlägg med adress så kommer den på posten.

Einar

Kommentarer
Postat av: Anonym

Även om jag nu är stor MoDo-fan måte jag säga att den laguppställningen rörde vid mitt hjärta !

1969, året efter kravallerna i Paris tog jag studenten, Palme i högform, Hylands Röda Fjädern. Kanske stod man på topp då ? Samtidigt som du blev världsmästare. Lite mer erfaren nu, men är man redo för Fettbantning ?

2009-03-27 @ 20:28:02
Postat av: Lisa

Du börjar allt mer, med denna upptäckt och med ditt ökande intresse för andra konstiga gamla föremål som de där pekuljära föremålen du hänger i dina fönster mm, likna ett 'orginal' som du skulle uttrycka det.

Jag gillar den sidan hos dig!

2009-03-27 @ 20:45:08
Postat av: Einar

Först till MoDo-fanen...tack för ditt stöd till laget som aldrig vunnit ett SM men verkligen är värd det enligt mitt förmenande.

Vi får inte glömma att 1969 även var året efter Sovjets invasion av Tjeckoslovakien med stridsvagnar i Prag. Jag minns väl att jag sommaren -68 satt med ett flugspö i handen i en eka i Ljungan för att lura några harrar och tänkte på ett nytt världskrig som kanske var på gång.



Lisa...jag vet inte om det är ärftligt, men hela du är pekuljär. Är man det och konsekvent förtjänar man respekt. Speciellt om man har åsikter som inte alltid är helt comme il faut.

2009-03-27 @ 21:56:52
Postat av: Lena

i mina ögon är du världsmästare i vad det än nu må vara!

2009-03-30 @ 12:47:29
Postat av: Pelle

Först vill jag tacka dig Einar för att du bevarat denna klenod under alla dessa år, och tillika i sådant skick att det fortfarande är sammanhängande och fullt läsbart.

Sedan vill jag även tacka dig för till mig per post översänd kopia av klenoden. Givetvis kommer den att inramas.

Det är helt klart så att Timrå IK "by far" är den bästa (svenska, i alla fall) ishockeyförening som aldrig vunnit SM. Låt det gärna så förbli, ty det som går rakt in i hjärtat är "Timrå-hockeyn" (full gas), inte medaljerna!

Nåväl, jag avslutar med att återge en i raden av den gamla goda tidens hejaramsor:

"Uppå denna vita is spelar världens bästa kis, Strimma, Strimma, Strimma.

Uppå denna vita äng spelar världens bästa gäng, Timrå, Timrå, Timrå."



2009-04-01 @ 13:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0