Efter regn kommer sol

Efter dagar med regn sprack det plötsligt upp och solen värmer nu vår ö, hoppas att det är fler som får känna av den. Liam och jag åkte till Fannbyn på förmiddagen på höstmarknad hos Niklas och Camilla. Massor med folk, gott fika och roligt att komma ut och träffa folk men... jämaligen vad kallt det var. Liam hackade tänder och bad om att få åka hem och jag var inte sen att hänga på.

Hemma blev det lördagsgodis och film och mys i soffan men så, helt plötsligt, kom solen och vi skyndade oss ut. Liam som precis lärt sig cykla hämtade cykeln och vi tog en kombinerad promenad/cykeltur.

Skulle lägga ut några bilder men det krånglar... kommer senare.

En fredag för kärlek

Medan Einar åkte iväg till Ragvaldsnäs för att roa sig med gubbarna på deras traditionella "grabbhelg" med golftävling m m stannade jag hemma och arbetade som vanligt varefter jag anslöt mig till manifestationen"mot våld och för kärlek" på torget i Östersund!

Stort! hade det kunnat vara men nu hade det regnat hela dagen och de flesta satt nog i sina stugor och lägenheter och huttrade och valde att mysa under filten istället... Men vi som var där kände värmen stråla trots kyla, vind och regn!
Efter mitt politiska ställningstagande ställde jag kosan mot O´Learys där jag träffade Stina som placerade mig vid sitt bästa bort med utsikt över lokalen med ett glas rött vin. Inom kort anslöt sig Lena, Liam och Gry och hennes mamma och många trevliga tjejer... Einar skulle nog ha stortrivts  i detta sällskap men... det är nog trevligt med grabbhelg... också.  Kram...


"Mormor vá stökigt du har"

"Mormor, vá stökit du har!" Mitt lilla barnbarn Liam står plötsligt i dörren och ser mycket förvånad ut. Han är ju van att mormor har det städat och prydligt precis som mormödrar brukar ha. Dessutom var musiken i huset på en nivå högre än normalt och jag spelade för tillfället Del Shannon - Handy man, som min mellanson Erik förärat sin mor. Barnen har ju en förmåga att se vad som fattas deras föräldrar... (Inte för att jag saknar en handy man... ingen är händigare än min man!).
Vad som pågick hemma hos oss var uppackning av flyttkartong nr 45 där alla våra cd-skivor fanns. (Einar hade lämpligt nog, några timmar innan, fått besked att han skulle infinna sig på golfbanan för att instruera 21 tjejer i golfens mysterium...) Mormor satt alltså här alldeles solokvist bland skivfodral och cd-skivor på ryamattan och försökte sammanföra de tu. Liam och jag hade en trevlig musikalisk stund där vi bl a försökte hitta skivan till Black Sabbath-fodralet eller fodralet till ELO-skivan...även Magnus Uggla sjunger Karl Gerhard verkar vara försvunnen - både fodralet och skivan. Mycket är kvar. Vi fortsätter i morgon. Skulle tro att vi kommer att få mycket tid under söndagens valvaka... För vem kan slita sig från den?


A little bit of America in our garden!



Hos Per och Tess blev vi bjudna på mycket smått och gott. Det var ett rent nöje att gå med dem i butikerna och se vad de hade att erbjuda.... nästan gratis! Bl a frukt- och gröntavdelningarna gjorde mig stum av förundran.

Vi fullständigt frossade i jordgubbar och amerikanska blåbär under tiden vi var där. Toppensnacks för alla! Idag har jag varit till Växtvaruhuset i Odensala och köpt två blåbärsbuskar - amerikanska.
Jag hoppas att de tar sig bra och ger en första skörd nästa sommar. Oh my God - vad jag längtar!







En liten sjötur

Vi bestämde oss för att lägga ner hemarbetet några timmar och ta en båttur istället eftersom det blev så fint väder idag. Det blev Johan, Liam, Einar och jag som stack iväg. Lena har fått någon magåkomma i Turkiet så hon ligger idag. En stund fick vi njuta av det varma, soliga vädret ute på Storsjön innan ovädersmolnen drog in.


Liam och Vanadis efter sjöturen


Årets sista varma solstrålar?


Liam på Vanadis



Einar



Färjan landar på Isön


Nytt perspektiv



"när man ser det lite grann så här från ovan". Huset i ett nytt perspektiv - från källarkullen. Obs! stenen till höger med (en nästan färdig) rabatt framför! Känner mig rätt nöjd i kväll. Glömde förresten att jag skulle ha plockat bär till sylt och saft i höst för att ställa i jordkällaren! men det finns ju annat att ställa dit. Trädgårdsmöbler, krattor, spadar t ex. Ja, ja det ordnar sig!

Alkes och Akkamaans i regnskogen!



Åker man med Einar - och dessutom Per - på semester då handlar det väldigt mycket om skog och träd. För mig och Tess räckte det med att titta på ett eller två träd så kände vi oss rätt nöjda och börjar snegla mot närmaste shoppingcentrum... men faktiskt -  Regnskogen vi besökte var verkligen Something! Vi var nog där i över en timme tror jag... Det hängde inte enbart på mig och Tess utan även på att hundar inte hade tillåtelse att vistas i regnskogen så Kaiser fick snällt sitta kvar i bilen!!! Vad hade han kunnat göra för att skada regnskogen kan man undra? Vi snackar om Kaiser Akkamaan!









Jag dokumenterade och konstaterade att det var lite annorlunda träd denna gång! Lite högre, lite grövre  - Lite värre helt enkelt! - Det är ju USA! så vad hade jag trott???

Det är aldrig för sent!

Det är aldrig för sent att demonstrera för en god sak! Kunde inte låta bli att fotografera dessa fantastiska människor i Victoria, Vancouver Island i augusti...




Kaiser...



Här är Kaiser. Han är vår favouritedog och bor i Port Angeles, USA. Här kommer några bilder...









Einar, Per och Kaiser beställer glass...

Det är härligt att Kaiser Akkamaan är med i facebook så vi kan hålla kontakten!

Nu börjar det likna nåt!


En grävmaskin + maskinist på tomten i några dagar - då händer det något!




Inbäddad pizzaugn och jordkällare....



Här ska det bli buskar och träd till våren...
 

Under väven gror förhoppningsvis gräset!


RSS 2.0