Inga - Lyskväll vid kusten

Jag, Einar, Erik, Lena, Johan och hans son Gabriel har tillbringat helgen i stugan. Det blev en lyckad helg med fint väder och trivsamt umgänge, både med familj och släkt och vänner i stugorna runt omkring.

På fredag kväll när vi kom ner åkte Lena och Einar ut på havet och la ut nät förstås... Förra gången de la ut näten blev ett nät förstört p g a att en säl gjort ett besök och hade inte enbart smakat på fisken utan också gjort ett stort hål! På morgonen åkte Lena, Einar, Johan och Gabriel ut för att ta upp näten och denna gång hade det inte varit någon ovälkommen gäst på besök men istället fick de upp något som man kan likna vid ett  Storsjöodjur i miniatyr. Det var en jättelik ÅL! Något som är ganska ovanligt i våra vatten. Gabriel var överlycklig! Han älskar fisk, både att äta, fiska och att sedan növla och dissekera dem. Här nedan kan du se när han brottas med ålen!

Greta och Gabriel

Ålen i närbild

Vi har också passat på att plocka lite blåbär och lingon. Det måste vara rekord vad gäller lingon i år.

Lingon i ljuset från en fackla på lyskvällen

Lördag kväll var det traditionell lyskväll efter kusten. Då brukar det vara mycket folk i stugorna, så även i år. Alla tände vi marschaller och det var en häftig syn att titta in i viken från vår stuga och se hundratals ljus brinna. Erik hade köpt Ufo-ballonger som lystes upp genom att tända en parafinbit som sitter lite under ballongerna och de flög sedan i väg med hjälp av värmen. Den svaga vinden drev ballongerna effektfullt mot viken och sedan kunde vi följa dem länge, länge på himlen. Man kan förstå varför de kallas ufo-ballonger...

Gabriel framför brasan på stenstranden.

Ljus ute och ljus inne i stugan förstås

Nästa helg har vi förvarnat familjen om lyslördag på Norderön men det blir inte på kvällen utan vi börjar redan på morgonen och det blir i ett helt annat format som gör att brandvärnet på ön kommer att stå i beredskap hela dagen! Einar och jag ska ju bygga oss en pensionärsvilla om allt går som planerat, och tomten där huset ska stå är nu avverkad och en hel del stora rishögar ska eldas upp och mer ris ska dras. Vi räknar med att det kommer att ta hela dagen. Dagen kommer att avslutas med en rejäl kräftskiva för alla risdragare! Jag lovar att rapportera hur det hela avlöpte, om vi behövde tillkalla brandkåren eller ej...

Lena- SEMESTER! ! ! !

Har nu kommit hem från en veckas skön semester!
Vi började förra lördagen med att packa, handla och var iväg vid 21 tiden på kvällen.
 Vi hade inga direkta planer utan tänkte åka lite på känn och efter väder. Första stoppet var iaf ragvaldsnäs. Ett bra utgångsläge. Vi installerade oss i Maries stuga när vi kom fram runt midnatt. Delade på en flaska rött vin för att fira in semestern och sen var det sängen som lockade stort.
Vi vaknade av att regnet slog mot rutorna, kollade väderleksrapporten och det verkade inte bli nå vidare väder i landet de närmsta dagarna. Jag ringde ett samtal till Siljaline och de hade kryssnings-hytter lediga till Helsingfors samma dag (söndag) kl 17. Vi hade inte råd att tveka då min semester bara varade i 1 vecka så vi skyndade oss att sätta barnen i bilen mot nya äventyr. Bilresan gick bra, Liam pratade om kapten samanlagt 45 min och gabriel ville lyssna på sin favoritlåt lika länge sen sov de resten av tiden.
Istockholm var det varmare men mulet. Vi parkerade bilen, checkade in och var nu ombord!

Pojkarna var helnöjda! De försökte vinka till kapten Liam blev lite förvirrad och frågade om vi inte var i stockholm?! Och däck har bara bilen?!

Vi fick en mysig liten hytt som vi snabbt försökte göra oss hemmastadda i. Gabriel vägrade till en början att gå på toaletten för den luktade blä, men nöden har ingen lag.....

Söndag kväll tog vi och åt oss en god bit mat i restaurangen mitt emot miniland (där kunde barnen hoppa i bollhav, leka, rita, busa, spela tvspel, kolla på tecknad film mm.) så när Liam och Gabriel ätit klart kunde de springa över till "lekrummet" och vi kunde se dom från vårt bord. Mycket smidigt då vi kunde avnjuta måltiden i lugn och ro.

pennor och papper medans de väntar på maten

Barnen hade ätit klart innan vi fick maten.

Promenad på däck

Innan vi for från ragvaldsnäs fick pojkarna 50:- var av Morfar Einar. Lappen var de väldigt rädda om. På båten fick de äntligen köpa sig en varsin leksak och de bad mig ta kort på åken.

På kvällen berättade vi för killarna att vi skulle på ett ställe i Helsingfors där man kunde titta på hajar och andra fiskar.
Gabriel bläddrade i brochyren tills han somnade. Det behövdes ingen saga den här kvällen.

Vi vaknade 7 på måndagsmorgonen. Jag och pojkarna klädde på oss och gick ur hytten för att checka ut ett bra ställe att äta frukost på medans Johan fick sova några extra minuter. När vi väl bestämt oss och skulle hämta Johan insåg jag att vi inte ställt om klockan och att frukosten skulle sluta serveras om 20 minuter!!!! 9 finsk tid. När vi väl tagit oss till hytten och fått liv i Johan var det för sent. Vi fick äta baner och några russinpaket innan vi gick iland.
Humöret var inte det bästa på någon av oss när vi väl kom fram på seaworld. Vi hittade en kass restaurang bland andra kassa restauranger och beställde in mat som inte heller var bra men i det här läget gick vad som hellst ner.

Gaberiel Hittade Nemo

Sen bar det iväg tillbaka till båten med spårvagn

Väl på båten fick pojkarna (mest Johan) gå på pirat-skattjakt.

Liam du har gylfen öppen!!     Vadå?                          Ska bara.......

Inga - Släkten är bäst!

I helgen har vi varit i Hassela där vi varit med om årets stora händelse: Wirén Open, en prestigefylld släktgolftävling som återkommer varje år. Vinnaren av tävlingen får den stora äran att anordna nästa års golftävling.

Förra året vann Thomas och det var han och Helena som bestämde att årets golftävling skulle hållas i Hassela. De hade ordna perfekt boende i ett stort hus på Hassela Sportcentrer. Huset innehöll bl a 20 dubbelrum så om vi ville kunde vi alla ta chansen att få sova ostört några nätter. När jag nämde detta kommenterade en av mina morbröder: "men ni är ju nästan nygifta!" och tänkte väl att Einar och jag borde stänga in oss i vårt lilla rum och "romantisera" som nygifta gör, hela helgen. Nu är det ju faktiskt 31 år sedan vi gifte oss...

Golftävlingen hölls på Hasselakollektivets golfbana på lördagen. Vi hade en enorm tur med vädret. Veckan innan var det ju lite si och så med väderleken men till helgen sken det alltså upp och vi slapp plocka fram regnkläder och paraplyer och istället var det lätta sommarkläder som gällde.

Efter lite uppvärning på driving-ranchen ....

.... bar det iväg ut på banan, alla lika förväntansfulla. Vem skulle bli årets vinnare? Kanske skulle det vara just min tur i år?!  Så blev inte fallet. Jag hade lite otur, vilket är ganska vanligt i spelet golf! Den som hade turen på sin sida var i år moster Eivi. Hon blir alltså den som får arrangera nästa års Wirén Open.

Wirén Opens totalvinnare Eivi Wirén och morbror Dan Wirén, vinnare herrklassen,
iförda vinnartröjor från sponsorerna!

Väl tillbaka i Sportcentret pustade vi ut efter den hårda kampen. Några vilade någon timme, andra bastade och de som blivit utsedda att laga maten till banketten drog sig in i mot köksregionerna där de svingade sina trollspön och vips stod en utsökt middag serverad bestående av melon och parmaskinka till förrätt och inkokt lax med goda såser och grönsaker till huvudrätt.  Till efterrätt bjöds en härlig kaka dekorerad med blåbär och hallon. Men innan dess var det naturligtvis drinkdags. Här kan ni få se Dan och Berits drinkbord som inte gick av för hackor!

Närbild på moster Berits drinkbordsdekoration

Släkten växer, sakta men säkert... I år var lilla Vilma med för första gången. Hon låg i mamma Ullis mage vid förra årets släktgolf i Ljusnedal. Hon fann sig väl till rätta med släkten i Hassela. Detta är bara början...

Vilma med farmor Margaretha

Vilma

Här följer lite "vimmelbilder" från lördag kväll:

Arrangör av 2008 års Wirén Open, Thomas Nässén, med sitt golfpris.

Nöjd med tredjeplatsen i damklassen.

Helena med pappa Ove

Anna-Karin och morbror Leif

Ullis och Johan

Efter en trevlig middag placerade vi oss framför TV-apparaten där vi fick beskåda dagen i repris då kusin Erik hade dokumenterat/filmat och fotat godbitar från golftävlingen. Troligtvis kommer DVD:n att bli en bestseller till jul!

Tack Thomas, Helena och även Ove och Anna-Karin som varit med på ett hörn! Hela arrangemanget var av toppklass!

På hemväg från Hassela i dag hälsade vi på hos mor och far i Ljungaverk.