Färgstarkt!

Hej Per och alla andra! Här kommer bildbevis! Visst kan jag också vara färgstark och lite wild and crazy...


Erik står och begrundar mitt val av färg i badrummet

Så här fint blev det i tvättstugan:


Färgen skapade diskussion till en början men nu är Einar övertygad om att
det kommer att bli fint ihop med den vita inredningen.


Idag började uppsättningen av köksinredningen


Dags att stänga av datorn tydligen. Nisse visar tydligt vad HAN vill!

Inga Anka? Ja - Varför inte?

Det har ju varit så mycket prat och tjafs om denna lilla människa Anna Anka. Ett tag trodde jag att hon var smart och tyckte faktiskt att hon var lite underhållande också. Nu ser jag henne som en tragisk figur och tycker lite synd om henne. Jag hoppas att Paul är snäll med henne.

Paul ja, det var till honom jag skulle komma. Jag såg Paul Anka i Folkets park i Malmö 1969. Han var sååå snyyyg. Jag kanske betedde mig lite som Anna A skulle ha gjort för jag sprang framför scenen och fotograferade med min Instamatic-kamera och hoppades förstås att han skulle se mig - men icke! Han bara sjöng om sin Diana... Jag skulle kanske ha varit mer ihärdig... eller så var det tur. Mitt liv som Inga Anka skulle nog inte ha varit så lattjo! Tänk allt man skulle vara tvungen att göra, köpa en massa kläder och smink varje dag, följa med på konserter och vinka till hans fans t ex, bara för att nämna några saker....
Nää, jag föredrar mitt liv som Inga Alke! Ni vet ju hur spännande det är!!!



Foton från mitt fotoalbum sommaren 1969 - Jag var 15 år


SJUNG I KÖR!!!

I kväll blev jag påmind om varför jag i många år sjöng i kör! Sångglädjen, glädjen att sjunga tillsammans gjorde sig påmind. Stina, David och jag var i Lockne kyrka och lyssnade till Torps- och Mariebykören. Vi hade kanske inte åkt dit om det inte var för att bror Ove var med som en av de djupaste basar i Torpskören!

 

Ove hade sin fanclub på plats i kyrkan och den tog upp en hel bänkrad. Förutom vi tre var där också Katarina och hennes svärföräldrar.

TACK för en härlig musikupplevelse!

På tapeten hos Alkes just nu!

Einar brukar pika mig för att jag är feg vad gäller färger. Jag går för det mesta klädd i svart, grått, vitt - ofarliga "färger". När jag nu ska färgsätta nya huset har jag bestämt mig för att ha genomgående mycket ljusa toner... Einar tycker att det är tråkigt. När jag igår åkte iväg för att köpa tapeter igen ropade Einar efter mig "Ta nåt grönt!". Ok, han måste väl få bestämma något i huset...


Tapeten ser GRÅ ut på bilden men den är lindblomsGRÖN! Faktiskt jätteGRÖN!

Jag har också målat lite i vårt sovrum. Här känner jag mig mer bekväm eftersom det är en av mina favoritfärger: GRÅ!



Det ser kanske ut som vitt men det är verkligen grått! Ljus grått.

Men jag har bestämt mig för att överraska min man när vi kommer till tvättstugan, badrum och duschrum. Kakelsättaren kommer nästa vecka och DÅ kommer han att få se! Spännande.

Einar förresten.. Han har åkt till Ljungaverk för att hämta mer material till huset och sedan vidare till Njurunda för att riva en lada som vi sedan ska använda som vägg i det inglasade uterummet. Efter många olika idéer om vad vi ska ha för väggbeklädnad där har vi till slut (?) bestämt oss för en ladvägg! Vi har redan nu en ladvägg i taket i vardagsrummet i gamla huset...

GRATTIS MAMMA!!!!!!

VI ÄLSKAR DIG!!

/Dina ungar :)


Bäst att vara ensam...

Tapetseringen av huset börjar närma sig. Snickar-Lars har nu lagt golven i de mindre rummen klara så det börjar dra ihop sig. Lite jobb runt fönstren och golvlist, sen är det dags.  Har lite då och då under de senaste månaderna besökt Fresks för att kolla läget på tapetfronten men nu måste vi (jag) bestämma oss. Jag har själv tänkt tapetsera eftersom jag har lite erfarenhet av det och tycker faktiskt att det är roligt. De gånger jag har gått omkring och spanat in tapeter har jag gjort det ensam. Varför? Jag har egentligen inte tänkt på varför men säkert haft det undermedvetet... Ofta går man runt och tittat TILLSAMMANS. Hur slutar det? Ni kanske har egna erfarenheter?

Igår ställde jag mig på avstånd och iakttog de par som skulle välja tapeter och jag insåg varför jag var där ensam!  Till 75 % satt den medföljande mannen på en stol/lutade sig mot en vägg/satt på huk och såg sur och uttråkad ut! Har man inte lärt sig något under den tid man levt tillsammans? Hur kul är det att ha en helt ointresserad man (eller kvinna) med sig? Han hade ju faktiskt kunnat stanna hemma och gjort lite nytta?... Har jag inte lärt mig annat genom åren så har jag i alla fall lärt mig DET.


Nu gäller det!

Det vi håller på med just nu är ju egentligen helt galet men det är väl ungefär som vårt liv med vår stora familj har varit. T ex när Einar och jag byggde huset vi bor i nu 1982 här på Norderön skulle man väl egentligen ha funderat både en och två och tre gånger innan man tog det stora beslutet. Att bygga hus på en ö utan bro är ju bara det en utmaning! men vi har verkligen trivts bra. Barnen har väl ibland knorrat genom åren eftersom det varit besvärligt att ta sig till stan och de flesta har också flyttat iväg under gymnasietiden eftersom vi inte haft busskommunikationer till ön. Att bo på en ö är faktiskt en speciell känsla och sammanhållningen blir också speciell. Jag har inte hört en enda Norderöbo säga att man vill ha bro till ön, mycket beroende på att ö-känslan skulle försvinna direkt då. 

Vi byggde vårt hus 1982 och bygger alltså nu ett nytt hus på en tomt innanför vårt gamla. Inte för att det första huset inte duger utan p g a att vår yngsta dotter Lena och hennes man Johan och deras pojkar kunde tänka sig att flytta ut till ön och hyra huset, till en början, för att se om de trivs. Vi blir ju också äldre, även om vi inte går och funderar på det dagligen precis, och bygger nu en "lite lagom" enplansvilla där vi räknar med att vi kan bo länge. Det kommer ju naturligtvis att bli fantastiskt att ha Lena med familj så nära och det ska bli roligt att kunna hjälpa till med barnpassning m m när det behövs. 

Nu har vi äntligen bestämt att Lena och Johan flyttar in den sista november. - Om vi har flyttat ut ur huset när de kommer blir en senare historia.
Idag har Einar börjat lägga golv i vårt nya hus...









 


Hallonbullar!

Jag fick ett bullrecept av min arbetskamrat Mona idag (som hittat receptet i Allers) som jag kände att jag var tvungen att prova ikväll. Liam är här och han var också sugen på att baka bullar. Det var inte vilka bullar som helst utan hallonbullar! Det som är lite speciellt med dessa hallonbullar är att de är gjorda på vaniljvisp. Här kommer receptet som vi vill rekommendera:



Vaniljbullar med hallonsylt

En förp vaniljvisp 2,5 dl
25 g söt jäst
3 msk strösocker
1 krm salt
2 msk rumsvarmt smör eller margarin
ca 4,5 dl vetemjöl

Fyllning:
4 msk hallonsylt

Pensling och garnering:
1 ägg
Pärlsocker och hackad mandel

TIPS! Gör dubbel sats. Det blir bara ca 12-13 st på enkel...

GÖR SÅ HÄR:
1. Värm vaniljvispen till fingervarm temp. Smula ner jästen i en degbunke och slå vaniljvispen över. Rör om tills jästen är upplöst.
2. Tillsätt socker, salt och det rumsvarma smöret. Blanda ner mjölet lite i taget och arbeta samman till blank men ganska lös deg.
3. Klicka med hjälp av två vattensköljda skedar upp degen i bullformar av papper. Ställ bullarna att jäsa till knappt dubbel storlek, det tar ca 35-40 min. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Pensla de färdigjästa bullarna med lätt uppvispat ägg. Tryck försiktigt en fördjupning i varje bulle och fyll den med en klick hallonsylt. Strö pärlsocker och hackad mandel över.
5. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 6-7 min.


Efter bad - Kvällsfika med mjölk och hallonbullar!

RSS 2.0