Omtanke - Ordet för dagen!

Glädjen över att ha barn bubblar ofta upp inom mig.  Mina barn är ju utflugna sedan länge men att ha vuxna barn har inte minskat känslan. Jag har "tons of" exempel men ska ta det senaste.

Min äldsta dotter var skyldig mig lite pengar. Innan hon satte in pengarna på mitt konto hade hon fått en idé och ringde upp mig: "Mamma, du tar inte hand om dig som du borde och jag har tänkt att istället för att betala tillbaka pengarna köper jag dig något för pengarna som får dig att må bra, för det skulle du ju i alla fall inte unna dig". Jag blev tårögd över att hon brydde sig och gav henne klartecken att det var helt ok!

Igår anlände paketet med "må-bra-prylar" som jag har frossat i idag. Efter att ha tagit ett långt bad med face & body scrub, efterföljande  helkroppsinsmorning och ögonkräm ska jag nu inta Omega 3-6-9 + mineraler och efter det justera ryggen med en "krok" se www.hookofsweden.

Även om jag betalade kalaset är det OMTANKEN som räknas! Tack Lisa!


Idag hände det

Tänk om man kunde lära sig att vara ute i god tid. Tanken har slagit mig många gånger men speciellt under den senaste tiden när Storsjön legat blank, solen på väg upp eller ner och de mest fantastiska färger lyst upp himmelen. Vi som bor på Norderön har nog en av de vackraste resvägar till och från stan. (Bloggar är ju till för att få skryta). Tänk om man kunde ha tid att se detta varje dag!

Att lämna vackra Norderön på morgonen känns ju i och för sig tungt men färjeturen över till Isön och sedan fortsätta över broarna och följa vägen längs Storsjöns strand, svänga upp på och över Vallsundsbron mot Frösön och sedan skåda de "tända ljusen i vår lilla stad", gör att man känner att "jag har valt rätt plats att bo på". För sen, efter arbetsdagens slut, får jag ju åka hem till ön igen... och det var just det jag skulle komma fram till! Varför kan jag inte lära mig att vara ute i god tid så att jag kan känna samma frid och lycka på hemväg?

Vi som pendlar till och från Norderön vet exakt på minuten och sekunden när vi måste åka för att komma i tid till färjan. Av någon anledning är det mycket svårt att rucka på det och tänka sig att åka två minuter tidigare. För det mesta hamnar man bakom en buss, lastbil eller nån snigeltrafikant som ligger klistrad mitt i vägen! - Naturligtvis - Vilket gör att man har svårt att hålla 30, 40, 60 km/tim samt bli tvungen att göra en farlig omkörning för att hinna köra på färjan innan bommen fälls ner och man står där med långnäsa!

Men... idag hände det, tack vare att jag redan när jag sprang nerför trappan på jobbet insåg att detta inte kommer att gå! 1 1/2 min sen! Det funkar inte!

Jag tog det alltså lugnt och njöt av hemresan. Nu är det ju mörkt när vi åker hemåt men jag kunde njuta av att jag kunde hålla varje trafikbegränsning, körde in mot vägkanten för att släppa fram några "fartdårar" som tydligen hade väldigt bråttom och såg månljuset spegla sig i vattnet, Hade så gott om tid att jag önskade att någon polis skulle stå och vinka in mig i Fannbyn, klappa mig på axeln och ge mig beröm för oklanderligt uppträdande i trafiken! Tyvärr stod det ingen där idag...

Att sedan komma fram till bilkön till färjan var en annorlunda upplevelse. Jag slog av motorn, filosoferade lite om livet, innan det var dags att köra på i lugn och ro. I vanliga fall är det jag som är fartdåren som i sista sekunden kör på innan färjan lägger ut!

Vad lär jag mig av detta? Förhoppningsvis mycket men troligtvis - ingenting!

RSS 2.0