Inga - Lördagmiddag m m

Min vän Elisabeth var bjuden på middag till oss ikväll. Förutom en trevlig middag hade vi en trevlig kväll lyssnades på musik från www.Spotify.com! Det blev en toppenkväll med höjdarmusik. Vi lyssnade bl a på Magnus Lindberg, Landslaget, Grymlings, naturligtvis Caroline af Ugglas, Stones, Paul McCartney, David Bowie.  Det värsta vid vår ålder, när det gäller musik bl a, är att komma ihåg alla titlar och artister. Man kan kanske nynna låten och ser framför sig hur artisten ser ut. Om man sedan kommer på artistens namn eller titeln på låten blir man ju helt lyrisk!!!! Det krävs så lite nu för tiden för att man ska bli nöjd!

Är jag dubbel världsmästare? (Einar)

1 Lennart  Lind,  4 JanErik "biffen" Nilsson,  5 Lennart "lill-strimma" Svedberg,  7 Åke Lundström,  8 Bo "bulla" Berggren,
10 Olle Åhman,  18 Åke "tåget" Söderberg,  21 Håkan Pettersson för att nämna några namn ur denna klassiska laguppställning.
 
Är hemma i dag och passar på att städa pluskan och upptäcker laguppställningen riven ur ett spelprogram, med en med tiden ganska häftig patina. Tänk att den har legat där och hängt med mig sedan 1969!  Visserligen har den flyttats över till en ny plånbok några gånger...men ändå.

Finns det någon där ute som haft en laguppställning i plånboken längre tid...?  Eller är det världsrekord? 

Min kära mor frågade mig en gång vad jag skulle bli när jag blir stor...världsmästare svarade jag...äntligen kanske jag är det.

Att laguppställningen är hämtad från Timrå IK:s lag som hösten 1969 spelade ishockey i div 1 norra är det väl ingen som tvivlar på.

Jag hade nyligen gått ut från grundskolan på Kyrkmon och påbörjat min utbildning till ingenjör på Västermalm i Sundsvall. Blev ju bara kattskit av det...men det är ju en annan historia.

Kommer ni förresten ihåg "Röda Fjädern", en av Sveriges Radios första "galor" vårvintern -69. Det var en insamlig till riksföreningen mot cancer.

Den har också legat i plånboken i över 40 år, med fjäder och allt...kanske jag är dubbel världsmästare!

Nu har dessa klassiska tingestar emelletid gjort sitt i pluskan och ska hamna bakom glas och ram.

Är det någon som vill ha en kopia innan så är det bara att skriva ett inlägg med adress så kommer den på posten.

Einar

Inga - LCHF

Lena och Liam kom på besök igår och stannade till idag. Vi har haft givande samtal om både det ena - och det andra...
Lena som är något av en expert på hur det vi stoppar i våra magar, och motion också för den delen, påverkar våra kroppar och påverkar hur vi mår, gav mig en lektion i hur ett liv med LCHF skulle se ut... Jag kommer att återkomma i ämnet.

Liam skulle på födelsedagskalas på eftermiddagen och klädde därför om innan de for iväg...


Liam på väg på fest till Alfons 4 år

Inga - Vilken överraskning!



Hej! Jag måste få berätta att jag har fått en sån fantastisk present av min man. En liten söt dator som jag kan ha i knät eller med mig i handväskan på resa... Den tar inte mer plats än en bok. Ibland är han så omtänksam min man. Han har också engagerat Erik som ikväll kom hem med datorn och hade installerat nödvändiga program som jag kan ha användning för.  Överraskningar som detta tycker jag verkligen om!!!

Bredvid minidatorn ser ni min minimobil som varit ute på en resa i diverse länder. Ja, tänk hur det kan gå!

Einar - Kvinnlig list

Att min fru Inga fått sin telefon "stulen" på Teneriffa är väl allom bekant vid det här laget. Även det lyckliga"slutet" med dansken som ringde och berättade om "upphittandet" och det lyckliga återbördandet torde väl även det vara bekant.

Så här gick det till...

Till saken hör att Inga har sedan länge önskat sig en liten dator.  En sådan där som man likt en knähund kan gosa med i tv-fåtöljen.

Sista kvällen tar hon chansen när jag sover särskilt tungt efter en trevlig vecka på ön. Hon uppsöker en bar där en lätt salongsberusad, dansk medborgare lätt låter sig övertalas att ta hand om Ingas telefon med några drinkar som muta.

För trovärdighetens skull gör sig Inga besvär att polisanmäla "stölden" dagen efter,  kanske var det också en gardering för om dansken inte skulle fullfölja hela sitt åtagande.

Väl hemkomna låter jag mig lätt övertalas att köpa en ny likadan telefon till Inga på Elgiganten. Jag beställer ett nytt kontantkort som det är några dagars leveranstid på.  

Redan dagen efter ringer en dansk herre och meddelar att han hittat Ingas telefon. Han ska skicka hem den till en jublande glad Inga.

Det var ju bra,  men vad gör man med en nyköpt telefon som man inte får lämna igen? Ej öppet köp står det  på kvittot.

Inga undrade om jag trots allt inte kunde göra ett försök att lämna igen telefonen och kanske åtminstone få ett tillgodokvitto.

Blev nästan förvånad över hur tillmötesgående och förstående personalen var för situationen med den förlorade telefonen och dansken...

Utan vidare tar man tillbaka telefonen...nästan för bra för att vara sant tycker jag,  som i mitt omtumlade tillstånd kommer ihåg Ingas önskan om "knähunden".

Nyrik och glad bestämmer jag mig på stående fot att inköpa denna nyttiga pryl.

Inga blir verkligen glad men konstigt nog inte speciellt överraskad över mitt spontana inköp,  kanke är hon van att jag ibland kan överraska...eller...

Det enda jag inte förstår är vad dansken ska använda ett kilo älglortar till, som Inga skickade honom.

Einar


Inga - Vår fina påskbjörk!



Min arbetskamrat Eva och jag visar stolt upp vår påskbjörk som är vackert dekorerad. Garanterat
den finaste påskbjörken i Jämtlands läns landsting! Varje dag får vi många besökare som beundrar
björken...


Inga - Tack för kortet!



Hej!

Tack för kortet. Det ser verkligen mysigt ut där ni bor. Tänk vad skönt att aldrig behöva vara ensam. Alltid finns det någon att kontakta om man känner för det. Och vilka trevliga gårdsfester ni kan ha nu i sommar... Tack för att du låter mig dela er verklighet.     Puss o kram


Inga - Min mobiltelefon är hemma igen!


En snart laddad mobiltelefon som varit på resa till Teneriffa, Danmark och
sedan lastbil till Kåge, Västerbotten och som avslutning på resan - postpåse
från Kåge till Norderön


Helt oskadd är den hemma igen! Den kom i en vadderad påse med posten idag. Inte från Danmark utan från Kåge, Västerbotten, Sverige! Den danske mannen som heter Poul hade tänkt överraska mig då han tagit reda på att min postadress var Orrviken. Han var alltså på väg till Kåge för att hämta en jordkällare från fabrik som han skulle leverera till Danmark.  I närheten finns det ett samhälle som heter Örviken och han trodde det var samma ställe. Det hade ju varit en överraskning!

Jag ringde upp Maria, som hade skickat  telefonen till mig. Hon bor alltså i Kåge med sin familj som har ett företag som tillverkar jordkällare m m. Eftersom vi funderar på att ha en jordkällare på tomten halkade vi snart in på detta ämne. Hur djupt ska man gräva ner källaren på en plan tomt och hur mycket jord ska man ha ovanpå? var frågor jag kom på i hastigheten. Jag fick adressen till familjens hemsidor och Maria lovade att skicka en broschyr. Dessutom är Maria trädgårdsskribent så det kan bli fortsatt kontakt... Tänk vad som kan hända när man blir bestulen på sin mobiltelefon. Man kan bli ägare till en jordkällare från Kåge!

Nu ska Maria skicka mobilupphittaren Pouls mailadress så jag kan skriva och tacka och få en ordentlig förklaring. Jag är speciellt nyfiken på var exakt mobilen upphittades. Vad Maria hade förstått var det en spelhall nere vid havet...

Senaste teorin är att jag gick i sömnen och placerade mobilen på biljardbordet! 

Jag återkommer i frågan.


Inga - Årets första vårdag!

Vaknade tidigt i morse och konstaterade att solen sken in genom fönstret! Härligt! Äntligen sol! Skickade ut Einar för att gräva en solgrop där jag skulle placera mig resten av dagen. Nu blev det inte det strålande vädret som jag trodde skulle bli i morse men någon timme fick vi njuta i gropen i alla fall...


Utsikt från solgropen till nya tomten - Där kanske vi sitter och solar nästa år
vid samma tid.


After walk - Uppladdning inför melodifestivalen... Einars favorit Nanne G
hörs i högtalarna från uterummet. Synd bara att hon inte är med i kväll!

Pratade just med pappa Sven i Ljungaverk som berättade att bror Börje och svägerska Eva befinner sig i Stockholm och ska bevista schlagertävlingen. Så också våran egen Stina med kompis som också har någon VIP-biljett att "glassa" med kändisarna efteråt. Alltså är familjen väl representerad i Globen. Det kanske är fler i släkten som är där??? Skriv och berätta!

Pappa berättade också att han blivit i inblandad i mysteriet med mobiltelefonen. Han hade blivit uppringd av en dansk under veckan, troligtvis samma som ringde mig men trodde att det var en skämtare som ringde och la på luren.  Alla ni som försöker lösa gåtan - detta är ytterligare en pussenbit!!! Är det fler av Er som blivit uppringda?



 
Einar njuter


Så även jag....

(De här två närbilderna bjuder vi er på - Bara för att vi är så generösa och för att
det är lördag )

Nu är det dags för middag. Sedan blir det en del förberedelser inför kvällens stora begivenhet. Chips, ostkrokar och popcorn... Hur ska det gå? Vem vinner? Kommer Caroline af Ugglas att ta hem segern? Många viktiga frågor att ställa...

Nu avslutar jag för idag men DU får mycket gärna fortsätta att skriva, jag behöver fler alternativ till lösningar på mobiltelefonmysteriet!

Inga - Julgran/Påskbjörk

Varför tar man in en julgran till jul men bara lite löjligt björkris till påsk? Nej, nu får det vara slut med det! En björk ska det vara. Då får man ju användning av julgransfoten till påsk också!

Min käre man Einar, julgransknallen, tror att jag har kommit på en strålande affärsidé! Vi får se om han stjäl den av mig!

Nu ska jag ut och leta påskbjörk!

Inga - Tenerife-shopping

När jag är på charterresa har jag en bestämd uppfattning ang försäljare som befinner sig vid strandlinjen.... dessa ska man undvika, de lurar en hur man än gör. Jag menar nu dessa män som säljer klockor, solglasögon m m. Det har aldrig hänt att jag köpt något utan att jag själv har gått in i en affär och valt det jag vill köpa.. (Förutom frukt o dyl på stranden).

På denna korta semester hände saker som aldrig tidigare har inträffat.

Einar och jag är ute på en långpromenad, blir törstiga och stannar vid en trevlig uteservering i Fanabe. Inom kort kommer en mörk lång man och frågar om vi skulle vilja köpa ett par solglasögon. Eftersom jag, en halvtimma innan, köpt ett par nya solglasögon  var detta inte aktuellt. Han vill då sälja ett halsband men jag säger förstås absolut NEJ och förväntar mig att han går vidare men nej. Vid närmare eftertanke var faktiskt halsbandet jättebilligt! Om jag köper två blir det ännu billigare... OK. Jag köper 2 halsband.  ........men hur jag sedan blir ägare till solglasögon par nr 2  är en annan historia!!

Einar var jättenöjd med att försäljaren inte sålde "time-share-lägenheter".....

Inga - Hjälp mig lösa mobiltelefonmysteriet!

Om du har läst min tidigare blogg så vet du att min mobiltelefon blev stulen/kom bort/ försvann på något sätt vår sista kväll på Tenerife. Min mobil var lite speciell för mig, hur nu en mobiltelefon kan bli speciell...

Under många år hade jag haft en stor, tegelstensliknande modell som jag var tvungen att bära med mig i en väska av resväskestorlek. Det blev ganska jobbigt i längden. Därför var jag mycket glad och nöjd den dagen jag kunde köpa min lilla "behändiga" mobil, inte större än ett frimärke, okey kanske något större... Den var svart, blank och jag var tvungen att putsa den flera gånger om dagen för att den skulle glimma vackert när jag halade fram den ur min lilla ficka. Jag hade bara ägt den i ca tre månader när den fick följa med mig på semestern till Tenerife. När Einar och jag besökte en elektronikaffär i Playa las Americas och jag, helt apropå, stod och knappade på min unika mobiltelefon, kom en av expediterna fram och ville titta på min mobil. "I`ve never seen anything like this!", var hans kommentar och hade svårt att slita sig från denna glimrande tingest! Bara så att Ni förstår hur speciell min mobiltelefon var...

Kvällen när mobilen försvann var vår sista kväll. Vi hade bestämt oss för att avsluta semestern med en härlig paella i hotellets restaurang och vi anlände till restaurang Tango vid 20.30-tiden tillsammans med min mobiltelefon. Kvällen blev mycket lyckad tillsammans med Einar, mysig stämning, supergod paella, trevlig personal och allt var njutningsfullt. Vi lämnade restaurangen kl 23.00, gick en sväng i omgivningarna och var hemma kl 24.00. Om jag hade telefonen med mig hem är jag osäker på men Einar påstår att så var fallet. Hur som helst, resten kan ni läsa i tidigare blogg.

I förrgår köpte Einar en ny telefon till mig, samma modell men denna variant glimmar svagt i lila, mycket vacker.

Igår kväll när jag var på väg att lägga mig 22.30 ringde telefonen hemma. Jag slängde en blick på "nummerskvallraren" (vem är det som ringer så sent?) numret är:073-032 47 73!!!!!! Mitt mobilnummer!!!! Kalla kårar  i ryggraden!!! Det var ungefär som att se en död återuppstå!!! Jag darrade på handen och svarade med viss tvekan: "Ja, det är Inga" och var rädd att rösten på andra sidan skulle svara "Ja, här är också en Inga" men istället fick jag, per raspande "linje", ett svar på rungande danska: Hello, saknar du din mobiltelefon??? Mannen på andra sidan hade precis kommit hem till Danmark från Tenerife och berättade att han hittat min mobil på ett biljardbord i ett hotell vid stranden.
Eftersom jag inte  har varit i ett hotell vid stranden och inte heller har spelat biljard så är det hela  ett stort mysterium. 



Nu vill jag ha Din hjälp att lösa denna gåta. Hur försvann min mobiltelefon? Jag befarar att jag kommer att få leva resten av mitt liv med denna fråga annars.



Inga - Sista semesterdagen...

Vaknade ganska tidigt, steg upp och packade min resväska. Kände att någonting inte stämde... Efter en stund insåg jag att min nya, fina, blanka, precis-lagom-stora mobiltelefon var försvunnen! Jag packade ur resväskan igen för att försäkra mig om att den inte hade hamnat bland kläderna men så var inte fallet. Går sedan till restaurangen där vi var kvällen innan och där jag vet att jag hade telefonen bredvid mig på bordet.  Ingen hade sett den. Gick till hotellets reception och samma svar där, ingen telefon var upphittad.  Tog sedan taxi till polisstationen för att göra en anmälan för att kunna få ut pengar på försäkringen här hemma för att köpa en ny telefon. Väl där var de inte intresserade att ta emot en anmälan. De gav mig istället ett telefonnummer i Madrid att ringa. Efter att anmälan var gjord, taxi tillbaka, en sväng till restaurangen igen där en vänlig städerska och jag kryper runt på golvet utan att hitta ens en liten räka från paellan vi åt kvällen innan,  buss till flygplatsen, uppsökande av polisstationen på flygplatsen, skrev de till slut ut den anmälan jag tidigare gjort per tel till Madrid!  Hm... Hade inte de sura poliserna på polisstationen kunnat skriva en anmälan när jag ändå var där??!!

Sen gick det väl rätt bra resten av dagen. Inga större incidenter. Ja, om man inte räknar att Einar (obs min man!) hade glömt en lampa på i bilen när vi lämnade den på långtidsparkeringen, så batteriet var helt dött när vi kom fram 21.00! Att vi hade snöfall (eller var det snöstorm?) hela vägen hem, är väl inget att nämna heller . När vi efter en lång nattfärd 03.15 kör ut på isvägen mot Norderön  och, med bara ett par kilometer kvar till hemmet,  med bilens bredsida glider i hög fart rakt in i en snövall i vilken vi blir sittande är ju sånt som händer! Einar med provisorisk spade gräver medan jag promenerar hem i sommarskor och -byxor för att hämta en snöspade och tar min bil tillbaka (som faktiskt startar!). Efter en timmes grävande fick Einar ge upp och vi begav oss hemåt - Mycket griniga och trötta!

Allt det där är väl egentligen inget att haka upp sig på... det är precis vad man kan förvänta sig. Som vi brukar säga ganska ofta i vår familj: "Det kan kännas lite jobbigt och tungt just nu men om ett tag blir det en rolig historia"!

Inga - Manga steg har det blivit

Varfor stoppar man ner en stegraknare i packningen nar man aker pa en veckas semester till Teneriffa? Ja, det kan man undra. Pa semestern ska man ju ligga i solen och ta det lugnt och eventuellt masa sig upp fran solstolen till baren for att bestalla en paraplydrink eller tva.

Troligtvis hade mitt sjatte sinne en aning om att stegraknarens skulle komma till anvandning... (Mycket av det jag packade ner, t ex baddrakt, solskydd etc har inte blivit anvant).

Vaderprognoser ska man ju i regel inte lita pa. De andrar sig ju hela tiden. Prognosen for Teneriffa vecka 10 var: Regn, aska, moln, moln med risk for regn, kallt. Nu har det inte varit sa illa som prognosen utlovade men varken Einar eller jag har haft samre vader pa en chartersemester...

Vad gor man da nar man vaknar en kall och mulen dag? Jo, for det forsta nar det har gatt fem dagar med samma vader lagger man sig och forsoker somna om igen. Sedan klar man sig sa varmt man kan, tar pa sig sin STEGRAKNARE och beger sig till narmaste Supermercado for att kopa brod. T o R 1.238 steg. Efter frukost tar vi en promenad till Los Cristianos i rask takt och atervander till hotellet - nu star stegraknaren pa 10.788 steg.

Dags for lunch. Idag valjer vi en restaurant nara hotellet - 11.901 steg. Sedan hem och vila nagra timmar. Efter det en promenad i narmaste omgivningen - 13.202 steg.

Trevlig middag i hotellets utsokta restaurang - inte manga steg.

Traffar Hakan fran Gavle och hans mamma Maj-Gun (70 ar i onsdags) som ar pa vag att ga och lagga sig. Overtalar dem att folja med oss pa en musikpub. Dar blir det dans, bugg - 15.271 steg.

Hakan och mor orkar inte langre an till 00.30. Einar och jag fortsatter till "The Dubliner" dar det var tjo och tjim... Hemma igen - 17.038 steg.

Ja, sa kan en semestervecka pa Teneriffa te sig for oss... I morgon aker vi hem igen. Fler bloggar kommer...

RSS 2.0