Takstolar, trasig stol och Amerikafrämmande!!!

När jag kom hem från jobbet visade det sig att vi hade kärt långväga besök. Per hade kommit på visit till Norderön tillsammans med Peter och det var roligt att träffas igen även om det inte är av en rolig anledning Per är på Sverigebesök. Hans syster som varit svårt sjuk länge har avlidit och på fredag blir det begravning. Pers fru Tess är kvar hemma med  Kaiser the dog och bilderna nedan är till henne!

Killarna hade riktigt mysigt på uteplatsen när jag kom hem, så mysigt och roligt att Per hade suttit sönder en stol. Einar retades med honom om att han lagt sig till med den amerikanska stilen, d v s en l-i-t-e-n rondör runt midjan! och att den var anledningen till den kraschade stolen.... Per får kommentera detta.

Här kommer några bilder från kvällen:


Einar, Per och Peter


Per och Einar beskådar takstolarna


Per och Einar


Huset idag den 29/6

Skurgubbar halkar aldrig!!!

När Liam är här blir det nästan alltid en blogg på kvällen, så också denna gång. Tacksamt med barnbarn på många sätt.

"Vi" vaknade relativt tidigt, åt en tidig stadig somrig frukost med havregrynsgröt och jordgubbar. När vi sedan gick till grannen för att hämta gårdagens post (det är mycke nu så Einar hinner inte hämta posten på dagarna) och dagens tidning, träffade vi Marianne som påminde om morgondagens ö-loppis. Åter hem igen och började leta i förråd och andra gömmor och hittade faktiskt en hel del, från oanvända blusar med prislappen kvar till ryggsäckar, ölsejdlar, ljusstakar och små fula prydnadssaker.... d v s sånt man är van att hitta på loppis. (Trodde bara inte att dessa loppisfynd fanns hemma hos OSS!)  Lastade bilen och for de 50 metrarna vi har till Midgården där loppisen ska äga rum.

På Midgården var Björn och Monica i full fart med att lasta in skänkta prylar. Monica o jag satte igång med att prismärka och dela upp varorna i 5- och 10-kronors-grupper. Liam var lycklig över att få packa upp ur lådorna. -"Det är spännande mormor, man vet inte vad som finns i". Han fastnade själv för två saker. Isglassformar (som Monica hade slängt) och en lustig souvernir med en liten huggkobbe + hammare att slå ihjäl mygg med. Eftersom Liam åker hem i kväll fick han köpa prylarna redan idag.

Väl hemma åt vi en sen lunch. Vädret är ju som bekant helt otroligt. Själv hade jag en aning om hur jag tänkt mig eftermiddagen. Fixa klart efter lunchen och ut i solen. Kanske dra lite ogräs, bada i Liams pool, sola, mysa... Jag frågade Liam mitt över bordet vad han helst skulle vilja göra efter maten. Hans svar var lite otippat!: Helst skulle jag vilja... hm .... SKURA! Jag behövde inte ställa om frågan för svaret var verkligen klart och tydligt. Skura. OK. Började fundera hur många gånger mina egna barn sagt att: "Helst av allt skulle jag vilja SKURA". Jaa, jag minns inte en enda faktiskt.  Eller så sa de också så och jag kände att: "Nej det har vi inte tid med nu. Vi ska ju göra det och det och sedan blir det mat och sen ska vi sova". Kanske var det så men jag hoppas att det inte var på det viset.

Vad jag vill säga med detta är: Ta vara på den tid med barnen som är nu. Den kommer aldrig igen. Klyschigt kanske men så är det verkligen. Naturligtvis. Vill Liam skura så ska han få skura! Varför inte? Jag har ju all tid i världen. Därför tog vi fram skurhinken....

När nedervåningen var färdigskurad + trappan upp till andra våningen gjorde Liam en hastig rörelse som gjorde att jag utbrast: "Liam, akta så att du inte halkar" varvid Liam stannade upp i en skurpose, tittade mig djupt och allvarligt i ögonen och sa: "Mormor. Skurgubbar halkar aldrig!!!"


Med van hand skurar Liam hela nedre våningen


Observera glansen från vardagsrummet, hallen och in i köket!


Sen fick Liam för sig att fortsätta utomhus!  (Nu börjar det likna barnarbete.)


Efter allt jobb var det skönt med ett dopp i poolen! (Mormor fick också bada men
bara en väldigt kort stund för jag tog för stor plats.)

Fredagsmys

Det här är vad jag kallar fredagsmys:



Kyckling och pommes, mums



Liam i hallen



Åh vad hett det är fast klockan är 7 på kvällen..... vi går hem och



.... duschar!




Dagens byggbild 24/6


Första byggardagen - vilken hetta på plattan!  "Snickar-John"


Einar slipar bort ojämnheter på grunden, därav röken 

Ok vi lägger ner...

Igår vid midsommarfirandet på Norderön fick jag höra många kommentarer ang våra takstolar som "tillfälligtvis" står lutade mot några lyktstolpar vid Norderö kyrka. "Hur länge ska de stå där?"  "Man blir förvånad när man kommer till kyrkan nu när man möts av takstolar vid parkeringen..." "Jasså det är ERA takstolar men vad gör DE vid kyrkan?"   "Lite" negativt sådär. Men så är det faktiskt en hel del som nappat på Anne-Christins kommentar och tycker att det ser ut som en installation eller liknande, framtidstro kanske... Alltså något positivt. Javisst, varför inte.
Vid närmare eftertanke nappar jag verkligen på det och kan tänka mig att donera våra 26 takstolar till kyrkan om de bara gör en bra grej av dem. Kyrkans "profil" har faktiskt förbättrats! Jag inväntar svar med förslag från kyrkorådet. Ska sedan kolla med Einar om vi ska lägga ner idén vi hade om ett nytt hus! Förslag emotses sedan om vad vi ska använda den nygjutna plattan med golvvärme i till. Det måste finnas många bra idéer!!!


Hm, ja varför inte, en installation. Norderö Kyrka med ny profil!

Midsommarafton och karaoke



Ni som inte var på Norderön på midsommarafton missade nåt!










Bullbak - igen!

När barnen var små och jag var hemma (lyxhustru) bakade jag bullar mest varje vecka! Ett stort bullfat dukades fram varje gång vi hade nybakade bullar. Riktig bullfrossa. Nu är det länge sedan... men de sällsynta gånger jag numera bakar bullar kommer känslan från förr... varma bullar och iskall mjölk... från Brunos och Kerstins kossor.

Idag bakar jag bullar eftersom det i morgon är midsommarafton och vår by på Norderön ska ordna midsommarfirandet.  Här är det traditionellt firande. Vi serverar kaffe, saft, bullar, sockerkaka och tre sorters hembakade kakor! Så har det alltid varit och så ska det vara. Det är viktigt med traditioner. Dessutom serveras korv med bröd. Vi hoppas på solsken så att många människor kommer och fikar och dansar. Stina och Lena kommer ut och hjälper till med biljett- och korvförsäljning, sen ska vi tillsammans fira sommarens ankomst! Einar, Erik och John har åkt till stugan.


Färdigjästa bullar - In i ugnen!

Stina- dagens bild

fint pris i potten!

vad hände?


Dagens bilder 16/6

I dag gjordes grunden färdig. Jag var på mitt jobb hela dagen så jag vet egentligen inte hur det gick till men när jag kom hem var det klart. Förutom Bo och Sten ställde Lars upp hela dagen vilket var tur eftersom det helt klart är ett slitsamt jobb att få till en grund. Einar har fotograferat under dagen och så här gick det till på ett ungefär...








Dagens byggbilder 15/6

Med 21.15-färjan ikväll kom våra 25 takstolar med långtradare från Dalarna. Lars-Johan stod redo med sin traktor för att lyfta av den gigantiskt tunga lasten. Långtradarchauffören gjorde nog sitt bästa för att backa in på vår tomt men lyckades inte. Istället lastades takstolarna av nästgårds, vid kyrkan.









Gud är god och missunnar oss säkert inte tak över huvudet!


Det finns visst dåligt väder!

I helgen har det varit lugnt på byggfronten.  Einar har haft dåligt samvete för att han varit "lat" men det har faktiskt varit så dåligt väder att ingen människa frivilligt skulle gå ut. Trodde faktiskt att "det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder" men efter de här dagarna, ja speciellt idag då, har jag ändrat uppfattning.

I fredags följde Lena och Liam med ut till ön eftersom Johan jobbar i helgen. I går spelade Einar golftävling i regn men det gick mycket bra ändå. Han vann "närmast pinn", "longdriving" och kom trea i tävlingen. Det var faktiskt så pass varmt igår så att Lena och jag kunde sitta i uterummet och mysa hela kvällen. Det går definitivt inte idag. Dessutom blåser det kraftigt och det tillsammans med regnet gör att man får en känsla att "dåligt väder" bara är förnamnet.

I morse skjutsade jag in Lena som skulle jobba idag. Liam var kvar hemma med morfar och spelade spel. Sällskapsspel är vad som gällt idag. Tur att vi har sparat alla gamla spel. Efter Tjuv och Polis har det varit Sjörövarön som gällt!

I eftermiddag stannade Liam upp i leken och tittade frågande på mig -"Mormor, ska vi inte få någon frisk luft idag?" och tänk att mormor var tvungen att neka sitt älskade barnbarn frisk luft! Vi får ta igen det en annan dag.

Dagens bild blir alltså inte från bygget utan en bild på Liam och Einar som spelar Sjörövarön! (F ö Einars favoritspel sedan barndomen).


Dagens bild

Vad kan detta vara??? Någon som vet?

Stöld på jobbet!

Idag medan vi förmiddagsfikade på jobbet travade en mörkklädd yngling in i korridoren och gick in till ett kontor och stal två mobiltelefoner från en arbetskamrat och en plånbok från en annan. Den unge mannen hade observerats tidigare och man såg honom även på en annan avdelning strax efteråt. För allas skull hoppas jag att han blev gripen.'

Det blev en upprörd stämning i korridoren efteråt. För det mesta står dörrarna till kontoren helt öppna hela dagarna. Man har väl ingen anledning att stänga... Trodde vi. Nu är det slut med det.

Jag kan förstå mina kamraters känsla efteråt. Man känner sig naken. Någon har tagit sig in på "min mark"! Bara det är kränkande. Sedan känslan att man faktiskt inte kan lita på någon människa! Inte i Sverige och inte i lilla Östersund.

Vår stora familj har varit med om en händelse i Italien när vi bilade där våren 1987. Vi blev bestulna på allt vi hade med oss på resan! Så den känslan som "Solan" och Eva-Britt kände idag rullade även fram mina gamla minnen.... men det är en helt annan historia!

Dagens byggbild III


Liam tar sig för pannan "Mormor och morfar, vad håller ni på med?"




Bullbak


Liam bakar bullar





Visst är det roligt att baka bullar men det bästa är nog att äta dem, nygräddade och varma.

Studenten 1969

Einar har somnat med Liam och jag sitter här och lyssnar på medeltidsmusik från 60-talet och tittar på  typ lika gamla fotografier... Gjorde precis en upptäckt!  Börje och Eva! Ni firar faktiskt jubileum sedan ni "tog studenten"! Ni ser så söta och oskyldiga ut på bilderna... Ok jag fotograferar av dem....


Eva och  Börje studenten 1969


Börje             (Maria ville också vara med på bilden)             Eva


Maria och Sven


Så  vän och ljuv var din lilla syster för jämnan!!! Kommer du ihåg något annat är det fel. Det enda som är lite tveksamt är glasögonmodellen...
 Fö är jag i stort likadan fortfarande.

Tyvärr, ingen dagens bild

Näe. Humöret som varit på topp sedan ryggskottet släppte är nu nere i en djup svacka. Regnet har fallit koncentrerat över vår nya tomt, (ja faktiskt är övriga delen av Norderön helt torr!!!) och ni kan ju bara tänka er hur det ser ut när lastbilar och traktorer har härjat på tomten!!! D v s, DET BLIR INGEN BILD IDAG.
 
Jag har väl haft en romantisk dröm om detta lilla pensionärshus  där vi på ålderns höst ska sitta och kika ut genom fönstren på lingonen som stretar sig upp genom mossan utanför vår stuga.. Svårt att tänka sig just nu när vi har en massa mastodont-jordhögar och jättestenar  runt om där huset ska stå. Herre min skapare! Vad har vi gett oss in i? Har vi tagit oss vatten över huvudet? Jag frågar men får ej något svar.  Är jag på väg in i en djup kris och depression och kanske utbrändhet? 

Som tur är har jag annat att fundera på, som t ex Lenas och Johans bröllop den 1 augusti! 

Dagens bild

Nu börjar det likna en byggarbetsplats!




En bonuskväll med Liam

Medan mamma Lena fixar håret i stan http://www.mittilenasliv.blogspot.com/ myser vi med Liam på Norderön.


Nu börjar saker hända...

Är hemma och kurerar ryggen idag och passar på att dokumentera... Helge Larsson är här och skalar av det översta lagret för att underlätta för "grundläggarna". Dessutom har vi på morgonen fått en virkesleverans. Det är väl roligt för er att få veta och titta på!!! Skämt åsido så kommer det att handla mycket om vårt husbygge på denna plats som ni förstår. Eftersom jag gilla att dokumentera får det bli här jag gör det.

  
Helge skalar av översta lagret                                                                           


Örjan har levererat virke


RSS 2.0