Vilken tavla!

Vilken tur vi hade den dagen Ingrid Roth korsade vår väg! Alltsedan vi flyttade in i nya huset har vi längtat efter en "färgklick" på en av väggarna. När vi sett en del av Ingrid Roths verk insåg vi att "en tavla av Ingrid Roth måste det bli!" 


Jag träffade Ingrid på ett galleri i stan och vi kom överens om att hon skulle komma ut till ön och hälsa på. Vi ville ha en tavla som speglade vårt liv på Norderön och då måste hon naturligtvis få se en del av det. Ingrid visade sig vara mer än en fantastisk konstnär. En varm, öppen och genommysig kvinna kom på besök och det kändes helt rätt att det var HON som skulle måla tavlan som skall pryda vår vägg resten av vårt liv.

När tavlan var klar fick vi en bild mailad och resultatet var precis i vår smak - vi hade väl inte väntat något annat heller! Sedan skulle den ramas och vi skulle åka på semester... men idag var det dags för leverans.

Resultatet kommer här!







Här ser ni Einar, Nisse och jag som svävar över ön. Lisa och Petter står på
båten Vanadis som guppar nedanför Norderö kyrka, Erik cyklar, Stina och 
Lena befinner sig på taket till vårt nya hus och Liam kikar fram bakom
husknuten. Vår gamla hus ligger till höger med jordkällaren under.

Tack Ingrid!

Snart dags för yoga...

Så tog jag "tjuren vid hornen" idag och ringde "Yogashala" i Östersund som Petter rekommenderade och förklarade det akuta läget. Pratade med en ung förstående tjej som berättade att det inte var ovanlig med äldre damer i nybörjargrupperna. Det fanns nog t o m någon som var 56 år! Det känns ju bra... eller inte! Hade på nåt vis känts bättre om hos sagt 76 år! (som inte heller är någon ålder att snacka om!!!).

Efter att ha diskuterat och resonerat fram och tillbaka bestämde vi oss för att Ashtangayoga nog skulle passa bäst. En grundkurs börjar vecka 17 så jag har några veckor på mig att förbereda mig på. Avgiften är nu betald så att dra sig ur finns ej som alternativ.

Jag är glad att min vän Annelie bestämt sig för att börja också. Om det visar sig att vi är totalt obildbara när det gäller yoga vet jag att vi i alla fall kommer att ha roligt!



Effekter av ashtangayoga

  1. Ger fastare och mjukare muskler, avlägsnar onödigt fett och ger en lätt och energisk känsla.
  2. Renar kroppen från de gifter som samlas genom en ohälsosam livsstil och återför förlorad livskraft till kroppen.
  3. Håller kroppen och sinnet ungdomligt, friskt och livskraftigt.
  4. Utgör effektiv träning kombinerad med olika sporter och fritidsaktiviteter.
  5. Minskar risken för sträckningar och skador.
  6. Förbättrar immunförsvaret och ämnesomsättningen.
  7. Förbättrar syreupptagningsförmågan, kvaliteten på andningen och medvetenheten om andningen.
  8. En forskningsresa i din kropp och ditt sinne.



Skidtur på Norderön

Efter att ha haft semester i drygt 2 veckor vaknade jag med en känsla av att "jag borde röra på mig idag". Petter har tjatat om yoga under flera år och speciellt under indienresan där han f ö deltog i en yogagrupp på morgnarna under sista veckan. Ju äldre man blir ju stelare blir man om man inte gör något åt det så visst har han en poäng där... Dessutom har jag lärt känna en läkare som pratar sig varm om hur bra det är med yoga. Innan jag slagit upp ögonen hade jag bestämt mig för att ta reda på mer om yoga, kanske skaffa en dvd för nybörjare???

I väntan på dvd:n beslöt jag mig för att testa skidspåret på ön som ligger 20 m från huset. (Innan bodde jag ju 50-60 m ifrån spåret - lite långt). Lars hade gjort sitt bästa för att försöka göra nytt spår men det var en alltför hård snöskorpa så det var ett omöjligt projekt att komma igenom så spåret var väldigt isigt!

I första långbacken gick det faktiskt jättebra men jag förberedde mig mentalt innan, böjde ordentligt på knäna och susade nedför backen som en skidgudinna - faktiskt. Stursk efter detta funderade jag inget alls när jag kom till "lill-backen", ingen mental fundering alls... vad händer då??? Jo, som den värsta Tomas Wassberg trampar jag runt i nedersta svängen och får ett snedskär och åker rakt ut i skogen, passerar en stor gran, krockar nästan med nästa så jag slänger mig medelst dykstil till höger om denna,

Ligger en stund och känner efter om något eventuellt är skadat i kroppen. Ganska snart är jag övertygad om att jag är helt ok. Kliver upp och fortsätter.

På skakiga ben fortsätter jag skidturen. När jag kommer till nästa "lill-backe" har jag inte hämtat mig utan tappar balansen fullständigt och landar på ryggen, luften går ur mig och det känns som båda fotlederna gått av, så denna gång blir jag liggande en extra minut funderande på vem som ska hitta mig, och när???? Förvånansvärt är att, efter ett par minuter, är jag på väg igen.... Vad lärde jag mig av detta? Jo. Vid nästa backe TRAMPADE jag ner... lite skämmigt...  Jag insåg också att jag behöver träna mer på smidighet, så det kommer att bli yoga för mig framöver.

I morgon ställer jag upp i idealtidsskidtävling här på ön. Tävlingen går av stapeln kl 13.00 på en åker, d v s ingen backe! Efteråt serveras våfflor!

Semester i paradiset

Nu har vi kommit hem från vår drömsemester tillsammans med våra ungdomar, Liam och en vecka med David. Tillsammans var vi nio personer som hade fantastiska veckor i Calangute, Goa, Indien. Här kommer några bilder...


Vi landar i Goa precis i soluppgången!!!



Efter att ha bott i ett "normalt" hus med pool flyttade vi hit till Villa Alina där vi 
bodde största delen av semestern - 10 dagar -  som var ett fantastiskt
hus från 1927 men renoverat 2007. "Wow" var det enda vi kunde säga när
vi kommit innanför grindarna. Rekommenderas!


Verandan... Här slappade vi, spelade kort m m när hettan var för svår!


Poolen sedd från the sunset balcony. Poolmannen kom två gånger om dagen
och "städade" poolen.


Ett av sovrummen


Ett annat sovrum


Karneval där årets skörd firades




Petter dokumenterar




Lisa och vår nyvunne vän Richard från Kent underhåller och drar ner applåder!


En annan kväll... Erik, Lena o Richard...


En typisk indisk helig ko


Petter vilar efter dagliga yogan







Einars favoritplats


Liams favoritplats


Lena o Liam som äter en typisk indisk måltid.


Hela gänget samlad till en drink före middag på Nirvana.
Från vänster Petter, Stina, Einar, Lena, Liam, Inga, David, Erik och Lisa



Stina på sunset balcony


Thomas, Henry och Lekshumi som  tog hand om oss på bästa sätt under vistelsen.


Favoritschack på stranden - "Aggies"


Lisa


Erik och Liam


After swim på verandan


Sista dagen/natten tillbringade vi i Mumbai där vi bl a såg "Gate of India".
Mittemot låg hotellet Taj Mahal som bombades 2008. Fortfarande var det stort
polispådrag runt hotellet.




Det var ett axplock av semesterbilderna. Det ser ut som vi tillbringade mesta tiden i villan - och det kanske stämmer. Mycket beror det på hettan och att vi hade det så bra där vi bodde. Vi hade ju tänkt utforska Goa mer men det får bli mer utflykter nästa gång - för en nästa gång blir det!

RSS 2.0