Hallonbullar!

Jag fick ett bullrecept av min arbetskamrat Mona idag (som hittat receptet i Allers) som jag kände att jag var tvungen att prova ikväll. Liam är här och han var också sugen på att baka bullar. Det var inte vilka bullar som helst utan hallonbullar! Det som är lite speciellt med dessa hallonbullar är att de är gjorda på vaniljvisp. Här kommer receptet som vi vill rekommendera:



Vaniljbullar med hallonsylt

En förp vaniljvisp 2,5 dl
25 g söt jäst
3 msk strösocker
1 krm salt
2 msk rumsvarmt smör eller margarin
ca 4,5 dl vetemjöl

Fyllning:
4 msk hallonsylt

Pensling och garnering:
1 ägg
Pärlsocker och hackad mandel

TIPS! Gör dubbel sats. Det blir bara ca 12-13 st på enkel...

GÖR SÅ HÄR:
1. Värm vaniljvispen till fingervarm temp. Smula ner jästen i en degbunke och slå vaniljvispen över. Rör om tills jästen är upplöst.
2. Tillsätt socker, salt och det rumsvarma smöret. Blanda ner mjölet lite i taget och arbeta samman till blank men ganska lös deg.
3. Klicka med hjälp av två vattensköljda skedar upp degen i bullformar av papper. Ställ bullarna att jäsa till knappt dubbel storlek, det tar ca 35-40 min. Sätt ugnen på 250 grader.
4. Pensla de färdigjästa bullarna med lätt uppvispat ägg. Tryck försiktigt en fördjupning i varje bulle och fyll den med en klick hallonsylt. Strö pärlsocker och hackad mandel över.
5. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 6-7 min.


Efter bad - Kvällsfika med mjölk och hallonbullar!

Kommentarer
Postat av: ANne-Christin

Hej och tack för recept. Dessa bullar skall jag prova på men jag kommer att använda blåbär i stället för hallon. Hoppas att det kommer att funka. Hallon är inte vad vi har i frysarna.

2009-10-01 @ 21:57:21
Postat av: Inga

Perfekta även med blåbär, helt säkert!

2009-10-02 @ 21:13:05
Postat av: Fredrik K

Hallo familjen Alke! Äntligen hittar jag till den omtalade bloggen! Vilken drömstart det blev, ett bullrecept! Nu längtar jag hem från Alperna, att baka bullar hamnar högt på "tapeten" när jag kommer hem...

Fortsatt lycka till med byggnationerna!

/Fredrik

2009-10-09 @ 20:19:33
Postat av: Inga

Hej Fredrik! Hoppas att du har det bra i alperna. Kanhända att det blir hallonbullar om du kommer och hälsar på... men det kanske är saffran i bullarna när du återvänder?

2009-10-11 @ 22:11:11
Postat av: lisa

vilken solstråle liam är!

2009-10-19 @ 20:14:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0